نتایج طرح پیمایش ملی سلامت روان در کشور نشان می دهد که 60 درصد افراد افسرده به روانپزشک مراجعه نمی کنند و از میان 40 درصد بقیه هم، یک سوم به درمانهای سنتی و طب مکمل از قبیل مراجعه به عطاری ها، طب سوزنی، دعا نویس و... روی آورده اند.

60 درصد افسرده ها به روانپزشک مراجعه نمی کنند

سلامت نیوز: نتایج طرح پیمایش ملی سلامت روان در کشور نشان می دهد که 60 درصد افراد افسرده به روانپزشک مراجعه نمی کنند و از میان 40 درصد بقیه هم، یک سوم به درمانهای سنتی و طب مکمل از قبیل مراجعه به عطاری ها، طب سوزنی، دعا نویس و... روی آورده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر رضا راد گودرزی مجری طرح پیمایش ملی سلامت روان گفت: این مطالعه که برای اولین بار در کشور بر روی 7 هزار و 886 نفر از افراد 15 تا 64 ساله در سال 89 تا 90 انجام شده، نشان می دهد، اختلال افسردگی در جمعیت عمومی 7/12 درصد است.

وی با اشاره به اینکه روش این پژوهش نمونه گیری تصادفی با ابزار CIDI است که این ابزار از سوی کنسرسیوم بهداشت روان سازمان جهانی بهداشت در امریکا و در اروپا و برخی از کشورهای آسیایی بکار گرفته شده است، افزود: متولی این طرح دفتر سلامت روان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران است و این طرح از سوی این وزارتخانه با کمک 7 مجری در تمامی استانهای کشور اجرا شده است.

راد گودرزی تصریح کرد: بر اساس این مطالعه 4/15 درصد خانمها اختلال افسردگی اساسی دارند، این در حالیست که 2/10 درصد آقایان به این بیماری مبتلا هستند.

وی گفت: همچنین 22 تا 24 درصد از افراد طلاق گرفته اعم از زن و مرد یا کسانی که از یکدیگر جدا شده، اما هنوز به طور رسمی طلاق نگرفته اند و نیز عده ای که همسر خود را از دست داده اند به افسردگی اساسی مبتلا هستند. این درحالیست که افسردگی در افراد متاهل 5/12 درصد بوده است.

مجری طرح پیمایش ملی سلامت روان اضافه کرد: درصد اختلال افسردگی در بیکاران به طور معناداری بیش از شاغلان، دانشجویان و محصلان است بطوریکه میزان افسردگی در افراد بیکار 16.5 درصد و در شاغلان 11 درصد است.

وی اظهار داشت: افسردگی اساسی در حالی که 5/13 درصد از شهرنشینان را گرفتار کرده که این عدد در روستاها 11 درصد برآورد می شود.

به گفته راد گودرزی، نتایج این مطالعات بیانگر آن است که افسردگی در افرادی که از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی در جایگاه پایین تری قرار دارند 9/14 درصد و در افراد با وضعیت اجتماعی و اقتصادی بالا 7/11 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • alI ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    خدایا همه مریضهارا شفا بده به حق چهارده معصوم از سر صدقه انها مرا هم شفا بده انشالله
  • alI ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    خدایا ترا به حق چهارده معصوم پاک همه مریضها راشفا بده از سر صدقه مریضها مرا هم شفا بده من ناراحتی اعصاب-استرس-اضطراب-ترس-دلهره-و....غیره دارم برایه دعاکنید انشالله