پژوهشگران ایرانی موفق به ساخت دستگاه جراحی الكتریكی فركانس بالا شدند كه همزمان با برش بافت، انعقاد خون را نیز انجام می‌دهد.

مهندس احمد نیك روش، مدیر عامل شركت سازنده این دستگاه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این دستگاه برش بافت و انعقاد عروق در عمل جراحی را انجام می‌دهد به این صورت كه جریان فركانس بالای دستگاه باعث می‌شود كه حرارت كنترل شده‌ای در قسمت چاقوی جراحی كه به دستگاه وصل است، به وجود بیاید.

وی افزود: این حرارت كنترل شده سبب می‌شود كه جراح تكنیك‌های مختلفی در حین برش و انعقاد خون بتواند استفاده كند.

نیك روش بیان كرد: چاقوی استفاده شده در این دستگاه به نوعی یك الكترود است كه توان الكتریكی را از چاقو وارد بدن انسان می‌كند.

وی در خصوص هدف از تولید این دستگاه جراحی خاطر نشان كرد: در حین برش باید از خونریزی محل بریدگی نیز جلوگیری شود چون در غیر این صورت جراح نمی‌تواند به كار خود ادامه دهد. دستگاه جراحی الكتریكی فركانس بالا از چنین قابلیتی برخوردار است و در عین حال بافت را به صورت خیلی سطحی برش می‌دهد تا به عمق آن آسیبی نرسد.

نیك روش با بیان این كه این دستگاه در سطح استانداردهای بین‌المللی است، افزود: تا به حال دستگاه مذكور به كشورهای اوكراین، مالزی، سودان، یمن، سوریه، تركیه و ازبكستان صادر شده است و امیدواریم در آینده به كشورهای اروپایی نیز صادرات خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha