رئیس انجمن علمی داروسازی ایران گفت: در صورت تامین زیرساخت‌های لازم و حمایت‌های دولت از صنایع دارویی می‌توانیم تجویز و مصرف داروهای تولید داخل را نهادینه کنیم.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی داروسازی ایران گفت: در صورت تامین زیرساخت‌های لازم و حمایت‌های دولت از صنایع دارویی می‌توانیم تجویز و مصرف داروهای تولید داخل را نهادینه کنیم.

سید حمید خویی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: چنانچه بازار محدود تولید داخلی را در خارج از مرزها وسعت ببخشیم خواهیم توانست از روند رو به افزایش فروش ریالی سه برابری شرکت‌های دارویی وارداتی در داخل کشور جلوگیری کنیم.

این کارشناس علمی با بیان اینکه نهادینه‌سازی نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و سیاست‌های منسجم و کارآمد است، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بخش قابل توجهی از این زیرساخت‌ها و سیاست‌ها در کشور غایب بوده و خواسته و ناخواسته به سوی واردات دارو در کشور پیش‌‌ رفته‌ایم.

وی در خصوص رویکرد سیاست‌های حمایتی دولت اظهار داشت: دولت رویکرد «ثبات قیمت دارو» را اتخاذ کرده است و این در حالی است که بسیاری از ماشین‌آلات کارخانجات داروسازی مستهلک شده و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

خویی در زمینه مشکلاتی که گریبانگیر صنایع تولیدی دارویی است، تشریح کرد: دولت باید برای نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات مستهلک صنایع داروسازی وام‌های کم بهره و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار کارخانجات داروسازی قرار دهد اما سیستم‌های بانکی با گرفتن سودهای بالا و کمرشکن شرکت‌های داروسازی را وادار می‌کنند تا با همان امکانات قبلی به تولید ادامه بدهند.

خویی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ رتبه‌های اول و دوم شرکت‌های دارویی کشور به شرکت‌های واردکننده دارویی اختصاص یافته است، اظهار داشت: این در حالی اتفاق می‌افتد که در تمامی سال‌های گذشته این رتبه از آن شرکت‌های تولیدکننده داخلی بوده است.

رئیس انجمن علمی داروسازی ایران با تاکید بر این نکته که کیفیت داروهای داخلی هم‌تراز داروهای خارجی است، ادامه داد: امروزه در چرخه تولید داروهای بیماری‌های خاص، داروئی نیست که نتوانیم بسازیم و تولیدات ما بر اساس استانداردهای فارماکولوژییکی است اما این امر به شرطی محقق خواهد شد که دولت حمایت کند و از ظرفیت‌های بهینه سخت افزاری و نرم افزاری تولید استفاده شود.

خوئی با اشاره به اهمیت صادرات داروهای داخلی خاطرنشان کرد: صادرات یک امر سیاسی – اقتصادی است و مدیران ارشد کشور در مذاکرات سیاسی خود با دیگر کشورها باید چنین موضوعاتی نیز در دستور کار آنان قرار گیرد.

وی در خصوص داروهای خارجی و ذائقه مصرف داخلی کشور بر مصرف چنین داروهایی اظهار داشت: داروهای وارداتی در 40 سال پیش از کشورهایی چون آلمان، انگلیس و امریکا وارد کشور می‌شد این در حالی است که هم اکنون داروهای وارداتی از کشورهای در حال توسعه ای چون، چین و هند و کره با عنوان داروهای خارجی وارد بازار مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: برای ارتقای سطح کیفیت در تولید نیازمند صرف هزینه و سرمایه‌گذاری در تولید هستیم.

وی با بیان این‌که در کارنامه کوتاه‌مدت وزیر بهداشت اجرای «طرح تحول سلامت» یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ملی ایشان به‌شمار می‌آید، گفت: امیدواریم دکتر هاشمی در زمینه حمایت از صنایع ملی نیز موفق باشد و این سخنان در حد حرف باقی نماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha