معاون درمان وزیر بهداشت از گسترش پوشش خدمات اورژانس هوایی و زمینی در برنامه تحول نظام سلامت خبر داد.

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت از گسترش پوشش خدمات اورژانس هوایی و زمینی در برنامه تحول نظام سلامت خبر داد.

دکتر محمد حاجی‌آقاجانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به امکانات موجود، پوشش زمینی جاده‌های اصلی و امکانات مورد نیاز پشتیبانی اورژانس هوایی و همچنین با توجه به معیارها، استانداردها، شرایط و امکانات موجود برای پوشش 70 درصدی حوزه سرزمینی، اورژانس زمینی با محدودیت جدی مواجه است و لذا احداث 44 پایگاه اورژانس هوایی در راستای توسعه سامانه اورژانس پزشکی کشور امری ضروری محسوب می‌شود.

وی ایران را از کشورهای پرحادثه ترافیکی خواند و گفت: سالانه حدود 20هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 800هزار نفر مجروح می‌شوند. بنابراین از بهترین و مناسب‌ترین وسایل جهت پاسخگویی به حوادث ترافیکی، آمبولانس هوایی است. در این راستا پوشش نقاط کور(دور از دسترس آمبولانس زمینی) شامل جاده‌های فرعی و روستایی، مناطق صعب العبور و جادده‌های پرتردد و عبور از مانع ترافیک ناشی از تصادف جهت کاهش زمان رسیدن بیماران به مراکز درمانی تخصصی بویژه در حوادث ترافیکی از اهداف اصلی این برنامه است.

معاون درمان وزیر بهداشت ضمن اشاره به دستاوردهای برنامه آمبولانس هوایی، گفت: در این زمینه می‌توان به ایجاد پوششی در جاده‌های فرعی، روستایی، کوهستان و روستاها با شعاع 150 کیلومتر از محل استقرار بالگرد، ارتقای توان پاسخگویی به حوادث پرتلفات و حوادث غیرمترقبه، ایجاد توانایی در ارزیابی هوایی از مناطق درگیر بحران و تعیین سریع سطح بحران جهت تدارک پاسخگویی متناسب با بحران پیش آمده، امکان انتقال تجهیزات و تیم پزشکی به محل حادثه در پشتیبانی از خدمات فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی، حمایت از مادران باردار و نوزادان جهت انتقال هوایی و تخلیه از روستاهای دچار انسداد مسیرهای مواصلاتی به دلیل برف و یخبندان و ... اشاره کرد.

به گفته وی، بدنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت، از مردادماه امسال، تعداد اورژانس هوایی به 14 پایگاه در شهرهای تهران، شاهرود، زاهدان، شیراز، مازندران، قم، مشهد، کرمان، کرمانشاه، اصفهان، اهواز، قزوین و البرز، بوشهر، همدان و تبریز افزایش و متوسط ماموریت روزانه اورژانس هوایی از 1.58 به 4.57 افزایش یافته است. در مجموع از اول مرداد تا 7 شهریورماه طی 125 پرواز انجام شده توسط اورژانس هوایی 239 مصدوم جهت دریافت خدمات درمانی تخصصی به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

آقاجانی همچنین گفت: 9 میلیون و 315 هزار و 278 نفر بیمار و مصدوم در اورژانس‌های بیمارستان‌های دولتی پذیرش شده‌اند که از این تعداد 7 میلیون و 359 هزار و 69 نفر به صورت سرپایی درمان و مرخص شده‌اند و یک میلیون و 956 هزار و 209 نفر هم پس از دریافت مراقبت‌های اورژانسی و اولیه در بخش بستری شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha