چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 123775

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مسافرت‌های غیر ضرور به غرب آفریقا خودداری کنید.

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مسافرت‌های غیر ضرور به غرب آفریقا خودداری کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از واحدمرکزی ،دکتر گویا با بیان این خبر گفت: سه کشور غرب آفریقا شامل گینه، سیرالئون و لیبریا کشورهای اصلی هستند که بیشترین مورد همه گیری ابولا و مرگ و میر در اثر این بیماری در آن‌‌جا گزارش شده است.


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر افزود: اگر هموطنان به اجبار باید به این کشورها سفر کنند می‌توانند از مسئولان بهداشتی وزارت بهداشت کشور شرایط آن‌جا را بپرسند تا راهنمائی‌های لازم را دریافت کنند.


گویا گفت: مطالب آموزشی لازم نیز تهیه شده است که در فرودگاه‌ها در اختیار این مسافران قرار می‌گیرد ضمن اینکه با سفارت‌خانه‌های ایران در سه کشور مورد نظر نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر افزود: توصیه ما عدم مسافرت به این کشورها و تاکید بر مراجعه به مامورین بهداشت در فرودگاه‌ها پس از بازگشت به کشور است.


وی با بیان اینکه ابولا یک بیماری ویروسی است که تب‌های خونریزی کننده را به دنبال دارد گفت: ابولا بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است که تاکنون واکسن و دارویی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.


گویا افزود: ابتلا به این بیماری از 2تا 21 روز پس از تماس با ترشحات و خون حیوان مبتلا به این بیماری بروز می‌کند؛ تب و درد شدید بدن و عوارض گوارشی و اسهال و خونریزی از دستگاه‌های مختلف بدن از مراحل ابتلا به این بیماری است.


وی ادامه داد: این بیماری تنها از دو راه امکان انتقال به انسان دارد؛ تماس با حیوان آلوده و یا تماس با انسان مبتلا به این بیماری در حالیکه علائم بیماری بروز کرده باشد، چراکه تا وقتی علائم بیماری ابولا ظاهر نشده باشد نمی‌تواند مسری باشد.


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: خوشبختانه با تمهیدات دولت عربستان طی دوران حج و جلوگیری از صدور ویزا برای زائران کشورهای مبتلا هیچگونه مورد ابتلایی به ابولا در دوران حج گزارش نشد و زائران ایرانی نیز با اطلاعات و راهنمایی‌هایی که درباره این بیماری دریافت کردند و مراعاتی که داشتند مورد ابتلایی نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha