چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 123776

معاون مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: هر چند تعداد بیماران مسلول نسبت به گذشته کم شده اما موارد ابتلا به سل مقاوم به درمان در کشور رو به افزایش است.

سلامت نیوز: معاون مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: هر چند تعداد بیماران مسلول نسبت به گذشته کم شده اما موارد ابتلا به سل مقاوم به درمان در کشور رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «محمود نبوی» روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی سل و داوطلبان سلامت افزود: سل مقاوم به درمان خطری است که کشور را تهدید می کند و باید مراقب این بیماری باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین شیوع سل در کشور در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان به دلیل وجود مهاجران افغان است.

وی ادامه داد: پیاده روی های طولانی مهاجران افغان برای رسیدن به ایران در کنار کار سنگین و سوء تغذیه موجب فعال شدن بیماری سل نهفته آنان می شود.

معاون مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: همچنین بیماری سل در استان های خراسان رضوی و گیلان نسبت به دیگر نقاط کشور شیوع بیشتری دارد.

نبوی تصریح کرد: میزان بروز سل در کشور 13.5 در صد هزار نفر است که به نسبت رقم خوبی به شمار می رود زیرا این رقم در کشورهای پیشرفته 7 تا 9 در صد هزار و در آفریقا 150 در صد هزار است.

وی تصریح کرد: هر چند شبکه بهداشت ایران با داشتن 570 هزار نیرو و چهار هزار مرکز شهری و روستایی بیماری سل را به خوبی کنترل کرده اما با گسترش جمعیت در شهرهای بزرگ امکانات مراکز بهداشتی گسترش نیافته و این مساله بیماریابی را با چالش هایی مواجه کرده است.

نبوی افزود: در شهرهای بزرگ بیماران مسلول را گم می کنیم به ویژه آنکه معتادان و بیماران روانی آدرس ثابت ندارند.

وی اضافه کرد: البته با همکاری شهرداری در گرمخانه ها و با همکاری سازمان زندان ها در زندان ها می توانیم بیماران مسلول را پیدا کنیم.

معاون مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: در سال 1350 انواع سل ها از مننژیت سل تا سل استخوان در بخش های بیمارستانی وجود داشت اما طی چهار دهه اخیر با تلاش های وزارت بهداشت این بیماری کم شده و دیگر بیمار مسلول ، طردشده نیست.

محمودی افزود: با این وجود سل مقاوم به درمان رو به افزایش است زیرا بسیاری از افراد به خاطر زمان طولانی درمان سل، داروهای مصرفی خود را در ماه های پایانی درمان قطع می کنند و این مساله موجب بروز سل مقاوم به درمان می شود.

وی ادامه داد: 30 تا 35 درصد بیماران مسلول در شهرهای بزرگ به ویژه معتادان و بیماران روان، درمان خود را ترک می کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح داتس (DOTS) به معنای مراقبت مستمر و روزانه از بیماران مبتلا به سل در طول درمان با همکاری داوطلبان سلامت گفت: درمان سل مقاوم به درمان حداقل به دو سال زمان نیاز دارد.

معاون مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، تاکید کرد: برای درمان بیماران مسلول، آموزش حرف اول را می زند و سپس باید با بیماریابی و درمان مناسب این بیماری را کنترل کرد.

محمودی با بیان اینکه شیوع سل در ایران ، شیوع متوسطی است، یادآور شد: در سال 1330 با جمعیت 25 میلیونی کشور، سالانه 90 تا یکصد هزار مورد سل فعال در کشور گزارش می شد که این رقم چند سالی است حدود 10 هزار مورد متوقف مانده است.

وی در ادامه به ارتباط اپیدمی اچ آی وی (ایدز) با سل اشاره کرد و گفت: عفونت اچ آی وی احتمال ابتلا به سل نهفته را چهار برابر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha