سرپرست دامپزشكی گیلان اعلام کرد : هیچ موردی از آنفلوانزای حاد پرندگان تاكنون در مناطق مختلف این استان مشاهده نشده است.

دكتر سپهبان شامل افزود:با توجه به این که در آغاز فصل مهاجرت پرندگان به استان گیلان، احتمال آلوده بودن این پرندگان به بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان وجود دارد ،بنابراین مردم استان برای جلوگیری ازانتقال احتمالی این بیماری به پرندگان بومی خود باید از شكار پرندگان مهاجر استان خودداری كنند.
وی از مردم استان خواست از مجاورت پرندگان بومی خود با پرندگان وحشی هم جلوگیری كنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات در مرغدانی ها و مرغداریها مراتب را به نزدیكترین دامپزشكی منطقه خود اطلاع دهند.
وی افزود : مردم استان برای پیشگیری و رعایت بهداشت بهتر است دست های خود را بعد از تماس با پرندگان بومی با آب ولرم بشویند و تخم مرغ را به صورت كاملا پخته استفاده كنند و برای تمیزكردن مرغ از دستكش استفاده كنند.
بیماری آنفلوانزای حاد طیور از بیماریهای ویروسی بسیار خطرناك و مسری طیور است كه با نشانه های تنفسی، افسردگی و كاهش آب و غذا مشخص می شود.
ویروس عامل بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان دارای سه تیپ A ; B ; C است كه تیپ A عامل ایجاد بیماری در پرندگان و سایر حیوانات از جمله خوك ، اسب و همچنین انسان است این تیپ تحت تیپ های 5H و 7H می تواند فرم فوق حاد بیماری را ایجاد و سبب تلفات شدیدی شود كه به 100 درصد نیز
می رسد.
پرندگان وحشی و آبزی بویژه پرندگان مهاجر می توانند، بدون ابتلای ویروس های آنفلوانزای طیور را انتقال دهند، خوك نیز به عنوان یك مخزن قادر است از مخلوط كردن ویروسهای انسانی و مرغی تیپ جدیدی ایجادكندكه ازنظربیماری زایی برای انسان و طیور خطرناک است.
پرنده مبتلا و انسان نیز به عنوان ناقل زنده در انتقال این بیماری نقش بسزایی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha