چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 123788

آلرژی فصلی که تب یونجه نیز نامیده می‌شود، معمولا به وسیله گرده گیاهان یا قارچ‌ها در زمان‌های مختلف سال ایجاد می‌شود.

سلامت نیوز:
آلرژی فصلی که تب یونجه نیز نامیده می‌شود، معمولا به وسیله گرده گیاهان یا قارچ‌ها در زمان‌های مختلف سال ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر کتایون بیداد متخصص ایمونولوژی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در هفته نامه سلامت نوشت: خیلی‌ها نمی‌توانند بین آلرژی و سرماخوردگی تفاوت قائل شوند زیرا آلرژی و سرماخوردگی علائم مشترکی دارند که ممکن‌است برای بسیاری از مردم گمراه‌کننده باشد بنابراین ابتدا باید علائم را شناخت و سپس با درمان‌های نگهدارنده و پیشگیرانه آنها را کنترل کرد. زمانی که فردی به آلرژی مبتلاست، سیستم ایمنی‌اش به اشتباه به یک ماده بی‌ضرر محیطی واکنش نشان می‌دهد. به این ماده، حساسیت‌زا یا آلرژن گفته می‌شود. سیستم ایمنی با تولید آنتی‌بادی‌ها و آزادسازی هیستامین و سایر واسطه‌های شیمیایی به این ماده آلرژی‌زا پاسخ می‌دهد و این مواد نیز باعث بروز علائمی در بینی، گوش‌ها، چشم‌ها، گلو، پوست و کام دهان می‌شوند.


آلرژی فصلی که تب یونجه نیز نامیده می‌شود، معمولا به وسیله گرده گیاهان یا قارچ‌ها در زمان‌های مختلف سال ایجاد می‌شود.

گیاهان از گرده‌ها (دانه‌های بسیار ریز) برای تکثیر استفاده می‌کنند. گرده گل‌های رنگی مانند رز معمولا باعث آلرژی نمی‌شوند. حشرات معمولا گرده‌افشانی این گل‌ها را انجام می‌دهند اما برخی گیاهان گل‌هایی با گرده‌های پودری دارند که به وسیله باد در فضا پخش می‌شود و می‌توانند در فرد حساس ایجاد آلرژی کنند. هر گیاه در فصل خاصی گرده‌افشانی می‌کند، مثلا گرده‌های درختی در بهار و علف‌های هرز در پاییز گرده‌افشانی دارند. در مناطق گرمسیرتر گرده‌افشانی ممکن است در تمام طول سال ادامه داشته باشد.

کپک‌ها، قارچ‌های کوچکی هستند که ساقه و ریشه ندارند و در هر مکانی ممکن است یافت شوند. تخم این قارچ‌ها (هاگ) در هوا مثل گرده‌ها پراکنده می‌شود و با افزایش دما بیشتر می‌شوند.

مواد حساسیت‌زای داخل خانه مثل موی حیوانات، قارچ‌ها و حشرات بسیار ریز خانگی (مایت) نیز می‌توانند باعث ایجاد آلرژی شوند که معمولا در تمام طول سال ادامه می‌یابد.

مایت‌ها موجودات میکروسکوپی هستند که با چشم قابل دیدن نیستند و در گرد و غبار داخل خانه زندگی می‌کنند. این حشرات از پوست مرده تغذیه می‌کنند و در مکان‌های گرم و مرطوب زنده می‌مانند.


طرز تشخیص آلرژی

تست‌های پوستی یا خونی معمول‌ترین روش‌ها برای شناسایی عوامل آلرژی‌زا هستند.

در تست پوستی، عصاره‌های استاندارد شده خالص از مواد آلرژی‌زا، با یک خراش بسیار جزیی وارد پوست ناحیه بازو می‌شوند و پس از
15 دقیقه واکنش پوست بررسی می‌شود. برای انجام تست‌های پوستی، بیمار باید چند روز مصرف دارو‌های ضدآلرژی را قطع کرده باشد. در تست دیگری که از طریق خونگیری انجام می‌شود، میزان حساسیت فرد به مواد آلرژی‌زا در خون با سنجش آی جی ای اختصاصی خونی نسبت به مواد آلرژی‌زا اندازه‌گیری می‌شود.

برای انجام این آزمایش لازم نیست مصرف دارو قطع شود و آزمایش فقط با یک بار خونگیری انجام می‌شود.

ایمونوتراپی یا حساسیت‌زدایی

این درمان باعث بهبود طولانی‌مدت در بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی می‌شود. حساسیت‌زدایی به صورت تزریقی، زیر زبانی و به تازگی با قرص‌های خوراکی انجام می‌شود. در این روش بدن با مقادیر بسیار کم ولی به‌تدریج افزایش‌یابنده مواد آلرژی‌زا روبرو می‌شود و به‌تدریج حساسیت بدن برای تولید IgE (ماده ترشح‌شده توسط سلول‌های ایمنی بدن) کاهش می‌یابد. این روش باید حتما زیر نظر متخصصان انجام شود و فرد تمام طول دوره درمان را برای گرفتن نتیجه طی کند.


دارودرمانی

قرص‌های آنتی‌هیستامین نسل جدید (بدون تاثیر خواب‌آوری)، اسپری‌های آنتی‌هیستامین و کورتیکواسترویید و داروهای ضداحتقان از جمله داروهایی هستند که برای کاهش علائم استفاده می‌شوند. در موارد خاص و شدید پزشک ممکن است از داروهای دیگری نیز استفاده کند. در صورتی که داروهای آلرژی فصلی پیش از شروع فصل آلرژی استفاده شوند، تاثیر بهتری خواهد داشت. دارودرمانی از وخامت آسم نیز جلوگیری خواهد کرد. شستشوی مخاط‌ها با آب نمک رقیق هم باعث رقیق‌تر کردن مواد حساسیت‌زا می‌شود و خاصیت ضدباکتریایی دارد که به بهبود آلرژی و پیشگیری از عفونت سینوس‌ها کمک خواهد کرد. در صورتی که آب نمک را خودتان تهیه می‌کنید، از آب جوشانده و استریل تا حد امکان تصفیه شده استفاده کنید.

هر ماده‌ای می‌تواند حساسیت‌زا باشد

برخی مواد محرک مثل دود، بوی شدید، تغییرات دما و رطوبت هوا نیز می‌توانند باعث ایجاد آلرژی شوند. از آنجا که آلرژی فصلی باعث التهاب پوشش مخاطی بینی و راه‌های هوایی می‌شود، حساسیت به مواد محرک افزایش می‌یابد و در نتیجه شخص مبتلا به آلرژی به موادی مثل دود و عطر هم حساس می‌شود. علاوه بر این، آلرژی فصلی می‌تواند باعث وخامت آسم و تشدید علائم آن شود. علائم آلرژی فصلی معمولا در بهار و پاییز شدت می‌یابند اما در برخی افراد در تمام سال ادامه خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha