«سل» شایع‌ترین بیماری کشنده در جهان است، به طوری که این بیماری به عنوان دومین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است.

سلامت نیوز: «سل» شایع‌ترین بیماری کشنده در جهان است، به طوری که این بیماری به عنوان دومین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، 23 مهرماه در ایران به عنوان روز مقابله با سل معرفی شده تا نحوه مواجهه با این نوع بیماری و روش‌های درمان آن برای همه افراد جامعه تشریح شود.

سل یکی از بیماری‌های عفونی است که با وجود روش‌های نوین مبارزه با آن، هنوز هم انتشار گسترده‌ای دارد.

از سالیان دور، «سل» یکی از علل مهم مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بوده که روش‌های درمان نادرست، ایجاد مقاومت در بدن نسبت به داروهای موجود و نقش عفونت HIV از علل اصلی گسترش سل به شمار می‌رود به طوری که امروزه با وجود پاندمی HIV، این خطر متوجه کشورهای توسعه‌یافته جهان نیز شده است.

این نوع بیماری از راه تنفس منتقل می‌شود که برای مقابله با ابتلا به آن و شیوع این نوع بیماری باید به اصل خودمراقبتی توجه داشت.

در همین راستا به سراغ کارشناس مسئول معاونت بهداشتی مرکز بهداشت همدان رفتیم تا وضعیت استان را نسبت به این بیماری مطلع شویم.

محمد ربیع یگانه گفت: طبق آمار موجود، یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل آلوده هستند.

وی با بیان اینکه همین امر خطر ابتلا به بیماری سل را در جهان افزایش می‌دهد، گفت: هر ساله حدود 9 میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و حدود 1.5 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

کارشناس مسئول معاونت بهداشتی مرکز بهداشت همدان 90 درصد بیماری مربوط به سل و مرگ ناشی از آن را در کشورهای در حال توسعه دانست و افزود: این بیماری در این کشورها، بیشتر گروه سنی 15 تا 54 سال را درگیر کرده که همین موضوع خطری بزرگ به شمار میرود.

به گفته وی، درگیری قشر فعال کشورهای در حال توسعه با این بیماری، عامل فلج شدن اقتصاد آن کشور میشود به همین دلیل باید ارائه راه حل پیشگیری و درمان آن در این کشورها بیشتر از سایر جوامع مدنظر باشد.

ربیع‌یگانه از خسارات بیماری سل بر کیفیت زندگی افراد نیز سخن گفت و ادامه داد: طرد شدن از جامعه، عدم وجود انگیزه برای حضور در جمع و نبود بستر برای بروز خلاقیت‌ها و مهارت‌ها از جمله مشکلات دیگر افراد مبتلا به سل است.

وی در ادامه با بیان اینکه سل شایع‌ترین بیماری کشنده در جهان است، افزود: این بیماری دومین عامل مرگ و میر در جهان شناخته شده است.

کارشناس مسئول معاونت بهداشتی مرکز بهداشت همدان با اشاره به وضعیت ایران در مقابل این بیماری افزود: خوشبختانه روند بروز بیماری سل در کشور طی 40 سال گذشته سیر نزولی داشته است.

وی ادامه داد: در سطح استان همدان نیز از نظر بیماریابی و همچنین موفقیت در درمان موفق بودهایم و به اهداف تعیین شده بر اساس برنامه استراتژیک کشوری رسیده‌ایم.

ربیع‌یگانه علائم عمومی بیماری سل را تب، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، بیحالی، تعریق شبانه و خستگی زود دانست و گفت: در صورت مواجهه با این وضعیت باید بلافاصله به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کرد.

ارائه برنامه‌های بهداشتی برای مواجهه با این بیماری به افراد جامعه، به ویژه در بین افراد مبتلا به آن باید مد نظر باشد تا نه تنها سلامتی جامعه را رقم بزنیم بلکه سطح آگاهی مردم نیز افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha