چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 123803

کارشناسان اداره بهداشت عمومی انگلستان می گویند: به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودکان، والدین باید از سن 6 ماهگی نوزادان خود را تشویق به استفاده از لیوان به جای بطری کنند و از یک سالگی نیز نوشیدن از بطری متوقف شود.

سلامت نیوز: کارشناسان اداره بهداشت عمومی انگلستان می گویند: به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودکان، والدین باید از سن 6 ماهگی نوزادان خود را تشویق به استفاده از لیوان به جای بطری کنند و از یک سالگی نیز نوشیدن از بطری متوقف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، اداره بهداشت عمومی انگستان می گوید: کودکان را از سن یک سالگی به نوشیدن از لیوان عادت دهید.

یکی از دلایل اصلی پوسیدگی دندان خوردن بیش از حد نوشیدنی ها و تنقلات شیرین و دارای قند است.

نوشیدن نوشابه های دارای قند از بطری و یا لیوان هایی که سوراخ مکیدن دارند باعث می شود که خطر پوسیدگی دندان های خردسالان به خصوص دندان های جلوی آنها افزایش یابد.

اداره بهداشت عمومی انگلستان می گوید که والدین باید از سن 6 ماهگی نوزادان خود را تشویق کنند تا به جای بطری از لیوان استفاده کنند و از سن یک سالگی نوشیدن از بطری را باید متوقف کرد.

میل ویکمن کارشناس تغذیه می گوید: حالت مطلوب این است که کودکان خردسال را از سن یک سالگی به لیوان عادت بدهیم، اما این تغییر عادت برای برخی از خردسالان و در نتیجه برای والدین آنها دشوار است چون برای کودکان خردسال معمولا بطری تاثیر آرام بخش دارد و برای والدین نیز شیوه کم دردسرتر و تمیز تری از غذا دادن به کودکان است. عادت دادن کودکان به استفاده از نی برای نوشیدن می تواند تا حدی کمک کند.

در گزارش این نهاد هشدار داده شده: اگر با این مشکل که به نوع تغذیه و روش زندگی خانواده ها مربوط می شود، برخورد جدی نشود عارضه پوسیدگی دندان در این خردسالان ادامه خواهد یافت و در مراحل بعدی زندگی آنها به یک مشکل دایمی تبدیل خواهد شد.



*** پرهیز از تنقلات و نوشیدنی های حاوی شکر و شیرینی

بنیاد تغذیه انگلیس نیز در توصیه های خود می گوید که خانواده ها باید سعی کنند مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین و حاوی قند را فقط به موقع صرف وعده های اصلی غذا محدود کنند.

این نهاد اضافه می کند: هر چه فرزندان خردسال شما مواد غذایی و نوشیدنی های دارای قند بیشتری مصرف کنند خطر پوسیدگی دندان های آنها افزایش می یابد. توصیه دندانپزشکان این است که کودکان نباید در طول روز بیشتر از چهار بار مواد غذایی شیرین مصرف کنند.

بنیاد تغذیه انگلیس یادآوری می کند که مواد غذایی حاوی قند مثل شیرینی، مربا، کیک، بیسکویت و بستنی را نباید به دفعات زیاد به کودکان داد و خوردن آنها را باید به زمان صرف وعده های اصلی غذا محدود کرد.

این نهاد در توصیه های خود می افزاید: میوه های خشک نیز می توانند به دندان آسیب بزنند و خوردن آنها را نیز باید به زمان صرف وعده های اصلی غذا محدود کرد.

بخش خدمات و درمان انگلیس نیز در راهنمای خود برای خانواده ها می گوید: 'به جای شیرینی و مواد حاوی قند بهتر است کودکان خود را عادت بدهید که در فاصله وعده های اصلی غذا میوه و سبزیجات خام مثل موز، نارنگی، خیار و هویج بخورند، تنقلات خوب دیگر عبارتند از نان تست، بیسکویت برنجی و یا ذرت بو داده بدون شکر و نمک.



*** به کودکان خود خوردنی های سالمی مانند نارنگی بدهید

مل ویکمن کارشناس تغذیه در دانشگاه بیرمنگهام می گوید: آب میوه های شکرداری که برای کودکان خردسال تولید شده و به بازار می آیند اصلا برای تغذیه کودکان لازم نیست و باید از مصرف آن پرهیز کرد. بهترین نوشیدنی برای کودکان خردسال آب و شیر است.

اداره بهداشت عمومی انگستان نیز می گوید کودکان خردسال باید از نوشیدنی های شکر دار پرهیز کنند و می افزاید: برای نوزادان شیر مادر بهترین منبع تغذیه است و برای کودکان یک تا دو ساله آب و شیر پرچرب بهترین نوشیدنی است. از سن دو سالگی به بعد نیز بهترین نوشیدنی آب و شیر کم چربی است.

نهادهای بهداشت و سلامت عمومی تاکید می کنند که برای تشویق خردسالان به خوردن مواد غذایی به هیچ وجه نباید به آنها شکر و شیرینی اضافه کرد.



***مسواک زدن دو بار در روز

بنیاد تغذیه انگلیس توصیه می کند که همه کودکان حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه دندان های خود را مسواک بزنند. مسواک زدن قبل از خواب به خصوص در جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار موثر است.



***اداره بهداشت عمومی انگلستان نیز این توصیه ها را دارد:

- به محض رشد اولین دندان، کودکان خود را عادت دهید که مسواک بزنند و تا سن هفت یا هشت سالگی بر نحوه مسواک زدن آنها نظارت و دقت کنید.

- کودکان باید حداقل روزی دو بار دندان های خود را مسواک بزنند و مسواک زدن قبل از خواب بسیار مهم است، باید از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کرد.

- برای کودکان زیر سن سه سال به اندازه یک عدس خمیر دندان کافی است و از سه سالگی به بعد به اندازه یک نخود.



*** استفاده از داروهای بدون شکر

اداره بهداشت عمومی انگلیس در راهنمای خود برای خانواده ها تاکید می کند که موقع تجویز دارو برای کودکان، سوال کنند آیا نوع بدون قند دارو وجود دارد و اگر پزشکان به این نکته توجه نمی کنند به آنها این موضوع را یادآوری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha