چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 123821

یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه خودآزمایی پستان مهم‌ترین اقدام در شناسایی سرطان پستان در زنان است، گفت: همه زنان باید از ۲۰ سالگی شروع به انجام خودآزمایی پستان کنند.

سلامت نیوز: یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه خودآزمایی پستان مهم‌ترین اقدام در شناسایی سرطان پستان در زنان است، گفت: همه زنان باید از ۲۰ سالگی شروع به انجام خودآزمایی پستان کنند.

دکتر کتایون برجیس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است و یک سوم از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد، گفت: هریک از زنان جامعه احتمال دارد که به این سرطان مبتلا شوند.

وی افزود: برخی زنان کشور به دلیل عدم آشنایی با این بیماری و عدم اطلاع از روش‌های تشخیص زودرس، زمانی متوجه این سرطان می‌شوند و به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در مرحله پیشرفته‌ای قرار گرفته و در نتیجه تشخیص و درمان تاثیر زیادی ندارد.

برجیس با تاکید بر اینکه خودآزمایی پستان مهم‌ترین اقدام در شناسایی سرطان گفت: در واقع با تشخیص زودرس بیماری از مرگ و میر زنان و مادران جامعه جلو گیری می‌شود.

این جراح و متخصص زنان بهترین زمان برای انجام خود آزمایی پستان را ۲ تا ۳ روز پس از قطع خونریزی عادت ماهانه عنوان کرد و گفت: همه زنان باید از ۲۰ سالگی شروع به انجام خودآزمایی پستان کنند. خودآزمایی را نباید قبل یا در زمان عادت ماهانه انجام داد.

وی گفت: در دوران یائسگی، حاملگی و شیردهی معاینه را در روز اول هر ماه یا هر روز دلخواه دیگر می‌توان انجام داد و به هیچ وجه نباید هنگام حاملگی یا شیردهی، خودآزمایی پستان را متوقف کرد.

برجیس خاطرنشان کرد: شایعترین علامت سرطان پستان، وجود یک غده سفت و بدون درد در پستان است. برخی از بیماری‌های پستان به صورت تغییرات ظاهری خود را نشان می‌دهند و تنها با نگاه کردن مشخص می‌شوند. فرورفتگی‌های کوچک یا بزرگ در پوست پستان و تو کشیدگی نوک پستان از جمله تغییراتی است که باید جدی گرفته شود. تغییرات دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد شامل زخم پوست یا نوک پستان، قرمزی و پوسته پوسته شدن، خارش نوک و هاله اطراف پستان، قرمز و متورم شدن و تغییراتی شبیه پوست پرتقالی در پوست پستان هستند. لمس هرگونه غده و هر سفتی در بافت پستانی بسیار مهم بوده و جهت بررسی بیشتر نیارمند مراجعه به پزشک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha