مدیر عامل انجمن باور تاکید کرد: مهمترین نیاز شهروندان دارای محدودیت‌های پایدار بینایی، محیط شهری امن برای تردد آنها است.

سلامت نیوز: مدیر عامل انجمن باور تاکید کرد: مهمترین نیاز شهروندان دارای محدودیت‌های پایدار بینایی، محیط شهری امن برای تردد آنها است.

سهیل معینی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص مشکلات و موانع پیش روی افراد نابینا، اظهار داشت: شاید بتوان بزرگ‌ترین مشکل افراد نابینا را تردد این افراد در محیط‌های شهری عنوان کرد و این در واقع مشکل عمده‌ای است که تمام نابینایان در سراسر دنیا با آن مواجه هستند.

مدیر عامل انجمن باور با تاکید بر اینکه مهمترین نیاز افراد نابینا ایمن سازی محیط شهری است، افزود: وقتی فردی نتواند به صورت ایمن در سطح شهر و محیط‌های شهری تردد کند به این معنی است که پیش شرط فعالیت و مشارکت اجتماعی که حضور در محیط‌های شهری است خود به خود تهدید می‌شود در نتیجه قطعا مهمترین نیاز شهروندان دارای محدودیت‌های پایدار بینایی، محیط شهری امن برای تردد آنها است.

وی ادامه داد: متاسفانه علیرغم اجرای پروژه‌هایی در خصوص ایمن سازی محیط شهری هنوز وضعیت تردد در شهر‌ها به هیچ عنوان برای افراد کم بینا و نابینا پایدار نیست و پیاده رو‌های ما که باید محل امن تردد عابرین باشد به دلیل انواع موانع نظیر تردد موتور سیکلت‌ها و طراحی نامطلوب مبلمان شهری برای تردد افراد نابینا مناسب نیست.

معینی همچنین با بیان اینکه ایستگاههای مترو نیز برای افراد نا‌بینا به هیچ عنوان ایمن نیست یادآور شد: در چند سال اخیر شاهد وقوع فجایعی در ایستگاههای مترو برای نابینان بوده‌ایم و علیرغم اینکه شرکت مترو نیز در برخی زمینه‌ها اقداماتی انجام داده اما ایستگاه‌های مترو هنوز به حد استاندارد نرسیده است و ما شاهد این هستیم که خیلی از ایستگاههای مترو برای تردد افراد نابینا ایمن نیستند.

نرخ بیکاری نابینایان به رغم پیشرفتهای تحصیلی آنها زیاد است

مدیر عامل انجمن باور با تاکید براینکه نابینایان ما تحصیلکرده‌ترین گروه دارای معلولیت کشور هستند و بیشترین افراد تحصیلکرده در مدارج عالی در گروه نابینایان دیده می‌شود، ‌گفت: علیرغم پیشرفتهای تحصیلی نابینایان، نرخ بیکاری قابل توجهی نیز در بین این گروه از معلولین وجود دارد.

وی تصریح کرد: دولت باید برنامه اساسی و جامعی برای اشتغال معلولان تدوین کند و در این زمینه سیاست گذاری مشخصی داشته باشد چرا که اقدامات جسته و گریخته خیلی پاسخگو نیست.

معینی ادامه داد: دولت باید سعی کند با ایجاد بسته‌های حمایتی و در نظرگرفتن بخشی از منابع کارآفرینی کشور برای معلولین میزان اشتغال این افراد را در جامعه بالا ببرد.

فرصت برابر در آموزش و پژوهش برای نابینایان فراهم شود

مدیر عامل انجمن باور با اشاره به مشکلات آموزشی افراد نابینا، تاکید کرد: افراد نابینا باید در مدارس عادی تحصیل کنند و مورد حمایت قرار گیرند اما متاسفانه این حمایت‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد و ما مشاهده می‌کنیم که خیلی از نابینایان علیرغم اینکه موفق به ورود به دانشگاه می‌شوند منابع آموزشی و وسایل کمک آموزشی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه وزارت علوم در زمینه تولید منابع آموزشی برای نابینایان کمترین سرمایه گذاری را دارد، افزود: وظیفه وزارت علوم فقط پذیرش افراد نابینا در دانشگاه نیست بلکه وظیفه دارد وسایل کمک آموزشی و همچنین منابع آموزشی را هم در اختیار دانشجویان نابینا قرار دهد و فرصت برابر در آموزش و پژوهش را برای آن‌ها فراهم آورد.

باید از عناوین انتزاعی برای توصیف نابینایان پرهیز کرد

معینی در رابطه با عناوین اغراق آمیزی که در توصیف نابینایان به کار می‌رود نیز، گفت: در میان این عناوین بهترین توصیف برای نابینایان‌‌ همان توصیف تفاوت آن‌ها با سایر افراد است و بنابراین نابینایی محترم‌ترین و بهترین صفتی است که برای توصیف معلولیت آن‌ها می‌توان به کار برد.

مدیر عامل انجمن باور با تاکید براینکه برای توصیف معلولین و به ویژه افراد نابینا باید از عناوین توهین آمیز و همچنین عناوین تقدس مآب و انتزاعی پرهیز کرد، خاطر نشان کرد: از جمله عناوین اغراق آمیزی که در خصوص نابینایان به کار می‌رود عبارت روشندل است که در واقع عنوانی انتزاعی است که خیلی ارتباطی با وضعیت جسمی و محدودیت حسی آن‌ها ندارد.

ضرورت حمایت دولت برای تامین وسایل توانبخشی افراد معلول

معینی تصریح کرد: یکی دیگر از نیازهای عمده‌ای که باید در خصوص نا‌بینایان به آن توجه شود تامین وسایل توانبخشی این افراد است که بر این اساس برخورداری از عصاهای استاندارد که مهمترین وسیله کمکی و استقلال فرد است متاسفانه در کشور ما وجود ندارد و عصاهایی که تولید می‌شود دارای کیفیت پایینی هستند.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت برای تامین وسایل توانبخشی افراد معلول یادآور شد: در کشور ما در زمینه تجهیزات یارانه‌ای و ابزارهایی که می‌تواند بسیاری از مشکلات افراد نابینا را حل کند به اندازه کافی سرمایه گذاری نشده است که انتظار می‌رود با حمایتهای دولت نا‌بینایان بتوانند این وسائل را تهیه کنند چرا که این ابزار‌ها عمدتا قیمت بالایی دارند و بدون حمایت قابل تهیه نیستند.

محرومیت نابینایان از کاندیدا شدن در انتخابات مجلس تبعیض است

مدیر عامل انجمن باور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: متاسفانه براساس تفسیری که از ماده ۲۸ قانون انتخابات عمومی وجود دارد افراد نابینا نمی‌توانند نامزد نمایندگی مجلس شوند و این یک تبعیضی است که در حق نابینایان اعمال شده است.

معینی یادآور شد: این معنی ندارد که وقتی هزاران نفر افراد تحصیلکرده نابینا در سطوح مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم سازی ارشد کشور شرکت می‌کنند اجازه نداشته باشند به عنوان وکلای مردم کاندیدا شوند و در مجلس حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما در سطوح مختلف شاهد پیشرفت معلولین هستیم باید این مانع برداشته شود تا نشان دهیم که در همه زمینه‌ها امکان رقابت و فعالیتهای برابر برای همه افراد معلول وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha