یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12383

کارشناسان تغدیه به روزه داران توصیه می کنند که برای سلامت دستگاه گوراش بهتر است درزمان افطار از غذاهای کم چرب و کم روغن استفاده کنند.

دکتر" پریسا ترابی"رییس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت ‌ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دراین زمینه گفت: بسیاری از مردم براساس یک سنت غلط از غذاهای پرچرب در هنگام افطار استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه باید در میزان استفاده از روغن درانواع آش وحلیم باید دقت کرد گفت:‌ بهترین نوع حلیم ، حلیمی است که با روغن مایع و به میزان روغن کم طبخ شده و برای افطار استفاده شود .
وی گفت:‌ آش رشته به علت حبوبات و همچنین رشته یک غذای نسبتا سنگین محسوب می شود که حبوبات آن حتما باید چند ساعت قبل از طبخ ، خیسانده شده و همچنین روغن کمی درآن استفاده شود.
وی گفت:‌در صورتیکه آش رشته پرچرب باشد ، به علت اینکه غذای سنگینی است ، دستگاه گوارش را دچار اختلال کرده و در نتیجه قابلیت هضم و جذب کاهش می یابد.
وی در ادامه گفت:‌ روزه دار در صورتیکه در وعده افطار از روغن کمی در غذاهای خود استفاده کند می تواند به راحتی پس از دو ساعت ، احساس گرسنگی کرده و شام را صرف کند.
*** استفاده از نوشابه گاز دار ممنوع
وی درمورد استفاده برخی روزه داران از نوشابه های گازدار در زمان افطار و شام گفت: نوشابه های گاز دار صرف نظر از مضرات متعدد از جمله جلوگیری از جذب کلسیم و یا پوکی استخوان ها برای روزه داران که معده آنها ساعتها خالی بوده کاملا مضراست و برای آنها مشکل هضم ایجاد می کند.
این کارشناس، به روزه داران توصیه کرد که به جای نوشابه های گاز دار از دوغ های بدون گاز و یا آب استفاده کننده که بهترین نوشیدنی بعد از افطار محسوب می شوند.
وی همچنین به روزه داران توصیه کرد که روزه را با دو عدد خرما، شیر گرم و یا آب گرم باز کنند و تاکید کرد که استفاده از زولبیا و بامیه در حد کمی باشد.
وی افزود: مصرف این مواد ، به علت قند بالا نه تنها تعادل وزن روزه دار را بهم می زند بلکه به علت درارا بودن قند ساده سبب می شود تا خیلی زود قند خون روزه دار افت کرده و گرسنگی زودرس به وی عارض شود.
*** نان سنگگ بهترین ماده غذایی سفره افطار
رییس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نان و غلات بهترین تامین کننده انرژی برای روزه داران است، گفت: نان سنگگ و همچنین بربری به علت سبوسی که دارند ، دستگاه گوارش را تنظیم می کنند و به شرط آنکه روزه دار از مایعات به میزان کافی استفاده کند،‌ از یبوست جلوگیری خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha