پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳

سعید غفرانی، رییس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران نسبت به پرخطربودن گود اطلس‌پلازا واقع در تپه‌های عباس‌آباد و کنار مترو حقانی تاکید کرده است.

خطر در‌کمین مسافران مترو حقانی

سلامت نیوز: سعید غفرانی، رییس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران نسبت به پرخطربودن گود اطلس‌پلازا واقع در تپه‌های عباس‌آباد و کنار مترو حقانی تاکید کرده است.

سعید غفرانی در تاریخ 19مهر 93 طی نامه‌ای به خانم صادق‌زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از اعلام خطر درخصوص «گود اطلس‌پلازا» خبر داد.  وی گفت: در صورت بارندگی در روزهای آینده احتمال اینکه این گود نیز به عاقبت گود «ایران‌زمین» دچار شده و جان شهروندان و مسافران مترو شهید حقانی را تهدید کند، زیاد است.

غفرانی در گفت‌وگو با «معماری‌نیوز» از پرخطربودن «گود اطلس‌پلازا» خبر داده و افزود: طی ماه‌های اخیر موضوع این گود را که به‌عنوان یکی از گودهای پرخطر است به شهرداری تهران اعلام کرده‌ایم. غفرانی در پاسخ به این پرسش که اقدامات بازدارنده شما در این خصوص چه بوده است، گفت: ما ابزار توقف عملیات در این خصوص نداریم و قانون هم چنین تکلیفی به ما نکرده است اما براساس وظیفه ما وقتی خطری را مشاهده می‌کنیم به شهرداری اعلام می‌کنیم که از جمله گود پرخطر «اطلس‌پلازا» می‌باشد که به شهرداری تهران ابلاغ شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه تغییرات ناشی از گودبرداری در همجواری این گود ثبت و گزارش شده است، افزود: روز سه‌شنبه 22مهر طی جلسه‌ای با شهرداری تهران؛ راهکارهای آنان مبنی بر قانع‌کننده‌بودن اقدامات فنی بررسی می‌شود. غفرانی همچنین با بیان اینکه توقف عملیات به‌صلاح نبوده و اقدامات فنی لازمی باید صورت گیرد گفت: در همین رابطه اطلاع‌رسانی لازم به سازمان آتش‌نشانی برای انجام اقدامات لازم و پیش‌بینی‌های قبلی اعلام خواهد شد.

در همین خصوص ملکی، مسوول روابط‌عمومی آتش‌نشانی نیز با بیان اینکه درخصوص این پروژه هیچ اطلاعی به آتش‌نشانی داده نشده به معماری‌نیوز گفت: امیدوارم سازمان‌های مرتبط اعم از نظام‌مهندسی و شهرداری درخصوص ایمن‌کردن یا در صورت لزوم توقف پروژه جهت انجام امور فنی، اقدامات لازم را انجام دهند. وی با بیان اینکه متاسفانه آتش‌نشانی قدرت اجرایی و همچنین ضمانت اجرایی لازم برای متوقف‌کردن پروژه‌های صنعتی و عمرانی لازم را ندارد، افزود: در کشور‌های پیشرفته، آتش‌نشانی به‌عنوان یک سازمان یکپارچه و مقتدر می‌تواند ضمن بازرسی از پروژه اخطار‌های لازم را داده و در صورت لزوم پروژه را متوقف کند که عملا پیشگیری صورت می‌گیرد. اما متاسفانه ما چنین اختیاراتی نداشته و از لحاظ قانونی نمی‌توانیم پروژه‌ای را متوقف کنیم.

وی با اشاره به اینکه پس از ریزش «گود ایران‌زمین»، آتش‌نشانی از همان دقایق نخست در کنار مهندسان و مسوولان امر تمام تلاش خود را جهت رفع مشکل انجام داده بود، افزود: آتش‌نشانی می‌تواند بخشی از عوامل پیشگیری باشد و مسوولان امر نسبت به ایمن‌سازی در سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری تهران از هم‌اکنون تمهیدات لازم را به‌کار گیرند.  قرار است پروژه اطلس‌پلازا به یک مال بزرگ تبدیل شود و این در حالی است که سه‌روز پیش شهر‌دار تهران در مراسم افتتاح پل طبیعت تپه‌های عباس‌آباد گفت: آرزویم این بود که ‌ای‌کاش این ساختمان‌ها نیز در تپه‌های عباس‌آباد ایجاد نمی‌شد اما باید بگویم به سهم خود و به‌عنوان یک خدمتگزار در شهرداری و نیز یک شهروند از مقام‌معظم‌رهبری تشکر دارم چرا که اگر عنایات و دستور ویژه و صریح ایشان مبنی بر جلوگیری از احداث ساختمان‌های اداری در عباس‌آباد نبود شاید امروز فرزندان ما شاهد ایجاد فضاهای تفریحی در این منطقه نبودند چرا که بنا بود تمام بخش‌ها و سازمان‌های دولتی در این بخش مستقر شوند.

از سوی دیگر چندی‌ پیش استاندار تهران صحبت از توقف ساخت‌وسازهای غیرقانونی در تپه‌های عباس‌آباد کرده و گفته بود بعید به‌نظر می‌رسد شورایعالی شهرسازی پس از این اجازه هیچ‌گونه ساخت‌و‌سازی را در این منطقه بدهد. حتی متعاقب آن شورایعالی معماری و شهرسازی بازنگری در طرح جامع تپه‌های عباس‌آباد را خواستار شد اما متاسفانه هیچ اقدام عملی درخصوص توقف این پروژه باوجود نظر صریح مقامات عالیرتبه نظام که دستور ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز را در این تپه‌ها داده بودند نه از سوی شهردار و نه مجری طرح صورت نگرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha