یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بروز حوادث عروقی مغز در سنین بالا اکثر مواقع برگشت ناپذیر است، تاکید کرد: بروز حوادث عروقی مغز از مهم ترین دلایل ناتوانی در سنین بالا است که در بسیاری از موارد این ناتوانی‌ها برگشت پذیر نیست ولی با گسترش مراکز توانبخشی امکان بازتوانی در سالمندان پس از سکته مغزی افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بروز حوادث عروقی مغز در سنین بالا اکثر مواقع برگشت ناپذیر است، تاکید کرد: بروز حوادث عروقی مغز از مهم ترین دلایل ناتوانی در سنین بالا است که در بسیاری از موارد این ناتوانی‌ها برگشت پذیر نیست ولی با گسترش مراکز توانبخشی امکان بازتوانی در سالمندان پس از سکته مغزی افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فرزاد فاتحی در خصوص بیماری عروقی مغز در سالمندان، گفت: سن یکی از مهمترین عوامل خطر در بروز بیماریهای عروقی مغز در سالمندان است که به دو دسته ایسکمیک و سکته‌های هموراژیک تقسیم می‌شود.

وی در ادامه این مطلب پرفشاری خون، دیابت، هیپرلیپیدمی و مشکلات قلبی را از عوامل تاثیر گذار بر بروز بیماریهای عروقی مغز در سنین بالا دانست و افزود: آریتمی‌های قلبی مانند فیبرلاسیون دهلیزی یکی از عوامل بسیار مهم در بروز سکته‌های آمبولیک مغز است که اغلب با ناتوانی و مرگ و میر بسیار بالا همراه است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بهترین راه پیشگیری از سکته‌های مغزی، کنترل عوامل خطر است، خاطر نشان کرد: در سال های اخیر با پیدایش درمانهای جدید ترومبولیتیک مانند rTPA، سکته‌های مغزی به صورت موثر قابل پیشگیری است.

فاتحی یاد آور شد: بیمارانی که از سکته ایسکمیک رنج می‌برند، اگر در ساعات اولیه برای تزریق دارو آماده شوند؛ می‌توان از بروز ناتوانی پس از سکته‌های مغزی در آنان جلوگیری کرد.

وی با بیان این مطلب که میانگین سنی جمعیت در حال افزایش است، تاکید کرد: بالا رفتن میانگین سنی جمعیت؛ باعث افزایش بروز حوادث عروقی مغز و ناتوانی‌های پس از آن می‌شود. بنابراین گسترش مراکز توانبخشی می‌تواند تا حدی موجب بازتوانی بیماران شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: باید از عوامل خطر مانند فشار خون، دیابت، استعمال دخانیات و چربی خون در سنین پایین پیشگیری شود تا از عوارض سکته مغزی در سنین بالا جلوگیری به عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha