معاون تحقیقات وزیر بهداشت افزایش بودجه پژوهشی و توسعه نیروی انسانی پژوهشی را دو راهکار اساسی افزایش تولیدات علمی کشور دانست.

سلامت نیوز: معاون تحقیقات وزیر بهداشت افزایش بودجه پژوهشی و توسعه نیروی انسانی پژوهشی را دو راهکار اساسی افزایش تولیدات علمی کشور دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ملک زاده با بیان اینکه حدود 61 هزار سند از تولیدات علمی کشور مربوط به رشته پزشکی است و این حوزه نزدیک به 32 درصد از تمام تولیدات علمی را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: وقتی به رنکینگ علمی خود در جهان نگاه می‌کنیم در پایگاه اسکوپوس در رتبه هفدهم و در ISI رتبه سی ام را داریم.

وی با بیان اینکه میزان مشارکت ما در تولید علم در جهان در سال 2013، 1.53 درصد بوده است افزود: این رقم با توجه به جمعیت منطقی به نظر می‌آید.

ملک زاده اظهار کرد: آنچه مهم است میزان تاثیرگذاری و ارزش این مقالات است. از 61 هزار سند علمی ما در پزشکی فقط دو مورد آن بیش از 600 بار مورد استناد قرار گرفته و 58 درصد آن مورد استناد قرار نگرفته است که باید به این لحاظ هم رنکینگ کشور را بالا ببریم.

وی ادامه داد: مشکل دیگر ما کاهش همکاریهای بین المللی است که بخشی از آن به دلیل مشکلات سیاسی و بخشی به دلیل مشکلات اقتصادی کشور است.

ملک زاده در مورد تعداد سند علمی در رشته اطفال گفت:‌ در رشته اطفال در پایگاه اسکوپوس در رتبه سی ام قرار داریم که در این مورد برای رسیدن به رنکینگ ملی جای کار بیشتری وجود دارد.

ملک زاده در ادامه گفت: برای افزایش کیفیت تحقیقات علمی و اثربخش کردن آنها در کشور با دو چالش مهم میزان نیروی انسانی و پژوهشگران و میزان بودجه‌ای که باید برای کارهای پژوهشی در نظر گرفته شود مواجه هستیم.

وی افزود: سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی زیر یک درصد است و اگر تورم را در نظر بگیریم بودجه تحقیقاتی ما بسیار کم بوده است.

ملک زاده با بیان اینکه قرار بود که امسال بودجه پژوهشی به 2.5 درصد GDP برسد، گفت: اما متاسفانه در حال حاضر این بودجه 0.4 درصد است که در جلساتی که با مسئولان کشوری داشتیم امیدواریم میزان این بودجه در سالهای آینده افزایش یابد.

وی ادامه داد: دومین مسئله توسعه و حمایت از نیروی انسانی است و ما باید نیروهای پژوهشی را در کشور افزایش دهیم که این مهم از محورها و برنامه‌های اصلی ماست.

مسئله دیگر بحث زیر ساخت است و ما باید امکاناتی داشته باشیم تا بتوانیم تحقیقات و پژوهش‌های اثربخش را انجام دهیم که البته اینها نیاز به بودجه‌های بالایی دارد که در قالب بودجه حال حاضر ما نمی‌گنجد.

ملک زاده با اشاره به تغییر الگوی بیماری و مرگ و میر در کشور گفت: بیشتر مرگ و میرها در کشور به دلیل سکته مغزی و قلبی بوده است.

وی افزود: در حال حاضر امید به زندگی در کشور در مردان 71.5 و در زنان 73.5 سال است که در برنامه‌های وزارت بهداشت برای افزایش 10 ساله آن برنامه ریزی می‌کنیم.

ملک زاده همچنین از کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در ایران و کنترل بیماریهای عفونی خبر داد و گفت: یکی از بحث‌های مهم در دنیا این است که بسیاری از علائم بیماریهای مزمن از کودکی شروع می‌شود و ما برای پیدا کردن این ریسک فاکتورها باید به دوران کودکی مراجعه کنیم و البته مسائل محیطی و آلودگی‌های محیطی نیز در بروز این بیماریها اهمیت دارد. بنابراین برای شناسایی این ریسک فاکتورها باید مراقبت‌های خود را از دوران نوزادی و حتی از دوران جنینی و حاملگی شروع کنیم و باید پژوهش‌هایی در این زمینه صورت بگیرد تا بتوانیم این ریسک فاکتورها را تعیین و برای پیشگیری از آنها برنامه ریزی کنیم. بنابراین با افزایش بودجه پژوهشی امیدواریم این پژوهش‌ها انجام شود تا بتوانیم تولیدات علمی موثر داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha