پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 123888

یک متخصص روان پزشک غفلت از بیماری افسردگی را بسیار خطرناک دانست و گفت: خطر ناتوانی، اضافه شدن بیماری زوال عقل و احتمال سپردن سالمندان به خانه‌های سالمندان، افزایش هزینه‌های درمانی و خودکشی از عارضه‌های غفلت از افسردگی در سالمندان است.

سلامت نیوز: یک متخصص روان پزشک غفلت از بیماری افسردگی را بسیار خطرناک دانست و گفت: خطر ناتوانی، اضافه شدن بیماری زوال عقل و احتمال سپردن سالمندان به خانه‌های سالمندان، افزایش هزینه‌های درمانی و خودکشی از عارضه‌های غفلت از افسردگی در سالمندان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید کاظم ملکوتی در خصوص افسردگی در سالمندان بیان کرد: بیماری افسردگی از اختلالات شایع روان پزشکی در سالمندان است که نوع اخیر آن همراه با اضطراب است که در مراجعه کنندگان به درمانگاه شایع تر است و از نظر درمانی نیز اهمیت بالینی و درمانی دارد.

وی در خصوص موانع جدی در تشخیص به موقع افسردگی و درمان آن در سالمندان گفت: مهم ترین این موانع استناد علائم افسردگی که علایم جسمانی، داغ ننگ، وجود فقر، انزوای اجتماعی و فقدان یا کمبود حمایت خانوادگی است.

ملکوتی یاد آور شد: ضایعات مغزی، دردهای جسمانی، محدودیت بینایی شنوای، استروک (حمله قلبی) و زندگی تنها یکی از دیگر عوامل خطر بروز افسردگی در سالمندان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افسردگی در سالمندان را به دو دسته آغاز زودرس و دیررس تقسیم کرد و اظهار کرد: از نظر بالینی، پیش آگهی و نیز پاسخ به درمان این دو نوع افسردگی متفاوت است اما امکان بهبودی افسردگی دیر آغاز با بروز اختلال زوال عقل بیشتر از نوع زود آغاز بیماری افسردگی است.

عوامل کاهش دهنده میزان پاسخ دهی به درمان افسرگی در سالمندان

این متخصص روان پزشک تصریح کرد: میزان پاسخ به درمان افسردگی در سالمندان مانند افراد غیر سالمند در حدود 60 تا 70 درصد است اما عواملی مانند شروع افسردگی در سنین سالمندی، افسردگی راجعه، وضعیت شناختی طبیعی، فقدان ریسک فاکتورهای عروقی و وجود استروک در ماده سفید مغز باعث کاهش این میزان می شود.

ملکوتی در خصوص ارزیابی شناختی سالمندان گفت: امروزه روش‌های متنوعی برای ارزیابی شناختی سالمندان به منظور کشف زودرس بیماری فراموشی به کار می رود که توانایی آنها در تشخیص زودرس بیماری فراموشی بیش از 90 درصد گزارش شده است که از مجموعه این آزمون‌ها می‌توان از memory test- clocks test نام برد.

وی در ادامه افزود: این آمون توسط متخصصان نوروسایکولوژیک انجام می‌شود، لیکن در بالین بیمار و درمانگاه ها که نیاز به ارزیابی سریع و غربالگری وجود دارد، می‌توان از روش‌های سریع و ساده‌تری استفاده کرد که توسط پزشکان عمومی و نیز کارشناسان بهداشت روان و پرستاران صورت می‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران هدف از ازریابی غربالگرانه و انجام آزمون‌های دقیق‌تر تشخیص، پیشگیری و درمان به موقع موارد مشکوک به بیماری حافظه و اختلال شناختی را ضعیف دانست و در پایان افزود: در غیر این صورت پیشرفت بیماری و تبدیل آن به دمانس متوسط با علایم آشکاری همراه است که تشخیص آن دشوار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha