تحقیقات نشان داده نوجوانانی که به مقدار زیاد از نوشابه های انرژی زا استفاده می کنند بیشتر در معرض انجام کارهای خشن و با ریسک بالا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلت دی نیوز ، میزان کافئین این نوع نوشیدنی ها بین 100تا 430 میلی گرم در 12 انس است در صورتی که کافئین موجود در نوشابه های معمولی در حدود 35 گرم در 12 انس است.

عامل انرژی زا بودن آنها نیز این است که مقادیر زیادی کافئین در آنها موجود است. بدین ترتیب سیستم عصبی بدن در حالت آماده باش یا به اصطلاح تحریک قرار می گیرد و فرد تصور می کند انرژی بیشتری دارد.

البته میزان کافئین در هر یک از آنها با دیگری متفاوت است و استاندارد خاصی برای این ماده وجود ندارد فقط مسئله این است که میزان زیاد کافئین می تواند موجب بروز عوارضی در بدن شود.

مورد دیگری که کارشناسان نسبت به آن هشدار داده اند این است که در برخی از این نوشابه ها مقداری کافئین با مقادیری از مواد آرام بخش همراه شده که افراد احساس خوبی داشته باشند.اما داروی واقعی در هیچ یک از آنها نیست و با توجه به اینکه عملکرد کافئین دقیقا متضاد مواد آرام بخش است.

به عبارتی یکی فعالیت عصبی را تشدید و دیگری سرکوب می کند ممکن است منجر به تغییرات شدید در ضربان قلب و گاها سکته و مرگ نیز شود.

به همین دلیل نوجوانان در زمان مصرف به طور کوتاه مدت ممکن است توانایی تصمیم گیری صحیح را نداشته باشند و دست به انجام کارهای نادرست و خطرناک و خشن بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha