یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12395

یك متخصص اپتومتری با بیان این كه 2 تا 3 درصد از كودكان در جوامع بشری به تنبلی چشم مبتلا هستند،‌ بر درمان آنها قبل از سن 10 سالگی تاكید كرد و گفت: درمان تنبلی چشم بعد از دهه اول زندگی، در مواردی غیرممكن و در مواردی نیز بسیار مشكل است.

دكتر علی میرزاجانی،استادیار دانشگاه علوم پزشكی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تنبلی چشم اختلالی است كه در كودكان و در دهه اول زندگی مطرح می‌شود و درصورتی كه قبل از ده سالگی درمان نشود، مشكلات عدیده‌ای را به دنبال دارد.

به گفته وی، ‌حدود 2 تا 3 درصد كودكان درجوامع بشری به تنبلی چشم هستند كه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست . بنابراین لازم است با تشخیص به موقع نسبت به تجویز عینك و رفع عامل بروز تنبلی به منظور ایجاد دید كارآمد قبل از پایان دهه اول زندگی اقدام شود.

دهه اول زندگی، دهه تكامل بینایی در مغز

دكتر میرزاجانی دهه اول زندگی را دهه توسعه و تكامل بینایی در مغز عنوان كرد و گفت: درمان تنبلی چشم بعد از این دوران، ‌در مواردی غیرممكن و در مواردی نیز بسیار مشكل است.

وی در رابطه با علایم بروز تنبلی چشم در كودكان گفت:‌ موارد كمی از تنبلی با ایجاد علامت در ظاهر چشم مانند انحراف یا ظاهر غیرطبیعی چشم شناسایی شده و والدین را نسبت به آن آگاه می‌كند. این در حالی است كه در اغلب موارد ظاهر چشم كاملا طبیعی بوده و علت تنبلی چشم به ناهنجاری‌های داخلی چشم مربوط می‌شود.

ضرورت مراجعه حداقل یك بار به كلینیك‌های اپتومتری، قبل از پنج سالگی

دكتر میرزا جانی با بیان اینكه عدم تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم كودكان آسیب‌های زیادی را به ساختمان چشم وارد می‌كند؛ توصیه كرد كه قبل از سن پنج سالگی حداقل یك بار برای كنترل بینایی كودكان به كلینیك‌های اپتومتری مراجعه شود.

وی با بیان اینكه پس از درمان تنبلی و بدست آمدن دید طبیعی، معاینات دوره‌ای 3 الی 6 ماهه ضروری است، گفت: در اغلب موارد، پس از درمان برای انجام معاینات دوره‌ای، ‌مراجعه نمی‌شود این امر سبب می‌شد تا تنبلی چشم پس از درمان، دوباره عود كند. در مجموع حدود كمتر از 50 درصد موارد تنبلی چشم پس از درمان دوباره برگشت داده می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha