یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های قلبی مادرزادی سوراخ حفره بین دو دیواره قلبی است که به صورت خفیف و یا شدید در فرد به وجود می‌آید و در موارد خفیف نیز چنانچه بیماری درمان نشود به مرور زمان بیماری وی غیرقابل درمان می‌شود.

دکتر مهرداد فخرالدینی متخصص قلب و عروق در گفت وگو با ایسنا گفت: در دوران جنینی دو دیواره قلب باز است اما 72 ساعت بعد از تولد به صورت اتوماتیک نیز بسته می‌شود اما در صورتی که این دیواره به هر دلیلی بسته نشد، می گوئیم فرد دچار حفره بین دو دیواره قلبی شده است.

دکتر فخرالدینی در خصوص علل به وجود آمدن این بیماری گفت: این بیماری ژنتیکی بوده و یا بر اثرابتلا مادر به عفونت، سرخک، آبله و تاثیر برخی از اشعه‌ها و نیز مصرف خودسرانه داروهایی مثل داروهای فشار خون توسط مادر در كودك ایجاد می‌شود.

وی درباره علائم این بیماری گفت: تنگی نفس، خستگی، عفونت‌های تنفسی و همچنین عدم افزایش وزن در کودک و تپش قلب از جمله علائمی هستند که در این بیماران به طور شایع مشاهده می شود.

وی با اشاره به این که این بیماری قابل درمان است، افزود: واکسیناسیون زنان باردار در مقابل آبله و نیز در خانواده‌هایی که سابقه بروز این بیماری وجود داشته باشد انجام اکو و برداشتن مایع نخاعی از جنین الزامی است. همچنین پرهیز از مصرف خودسرانه برخی از داروها می‌تواند در پیشگیری از بروز این بیماری موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha