دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین المللی انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران، اظهارداشت: افزایش سن ازدواج و جلوگیری از حاملگی توسط زوجین از عوامل مهم ناباروری در بانوان است.

سلامت نیوز: دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین المللی انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران، اظهارداشت: افزایش سن ازدواج و جلوگیری از حاملگی توسط زوجین از عوامل مهم ناباروری در بانوان است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فاطمه سروی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ناباروری، به عنوان عدم ایجاد حاملگی پس از یکسال رابطه جنسی بدون استفاده از روشهای جلوگیری از حاملگی تعریف می شود و در بررسی علت ناباروری حتماً لازم است زن و شوهر، هر دو مورد بررسی و آزمایش قرار گیرند.

وی افزود: ناباروری در بانوان به دلایل مختلفی از جمله اختلالات در ارگانهای جنسی زن شامل لوله های فالوپ و تخمدانها ، ابتلا به بیماریهایی چون آندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک ، بیماریهای غدد مانند ترشح بیش از حد پرولاکتین ، بیماریهای تیروئیدی که منجر به اختلالات هورمونی می شود و اختلالات رحمی شامل بیماریهای مادرزادی رحم مانند اختلالات آناتومیک رحم و یا بیماریهای عفونی که منجر به بسته شدن لوله های فالوپ می شود، ایجاد می گردد.

سروی گفت : در حال حاضر یکی از مهمترین دلایل ناباروری در بانوان افزایش سن ازدواج و جلوگیری از حاملگی توسط زوجین به مدت طولانی است چراکه به طور طبیعی سن 35 سال در بانوان به عنوان سن پیری تخمدان در نظر گرفته می شود و در صورتی که زوجین تمایل به تأخیر در حاملگی دارند بایستی با نظر پزشک و تحت نظر به مراقبتهای لازم بپردازند.       

وی از عوامل محیطی مانند آلاینده ها به عنوان عامل دیگر در ناباروری یاد کرد که منجر به بروز بیشتر بیماریهای تخمدان مانند اندومتریوز می شوند که لازم است در این زمینه تدابیر بیشتر توسط مسوولین اندیشیده شود.

آخرین یافته های پزشکی در زمینه ناباروری در جریان برگزاری چهاردهمین کنگره بین المللی انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران به مدت 4 روز از 22 تا 25 مهر ماه در مرکز همایشهای رازی تهران مورد بحث و بررسی اندیشمندان داخل و خارج کشور قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha