وزیر بهداشت گفته است که فهرست بیش از 20 قلم کالای آسیب رسان به سلامت را به دولت داده تا نسبت به برخورد با تبلیغات آنها، اقدام شود. این در حالی است که هر روز، شاهد افزایش تبلیغات رنگارنگ انواع خوراکی ها و کالاهایی هستیم که مصرف آنها، سلامت افراد به خصوص کودکان را تهدید می کند.

زور وزارت بهداشت به رسانه ملی نمی رسد

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفته است که فهرست بیش از 20 قلم کالای آسیب رسان به سلامت را به دولت داده تا نسبت به برخورد با تبلیغات آنها، اقدام شود. این در حالی است که هر روز، شاهد افزایش تبلیغات رنگارنگ انواع خوراکی ها و کالاهایی هستیم که مصرف آنها، سلامت افراد به خصوص کودکان را تهدید می کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، انواع پفک و چیپس، نوشابه های گازدار، سیگار و... از جمله کالاهایی هستند که در لیست کالاهای آسیب رسان به سلامت قرار دارند و این در حالی است که روند برخورد با تبلیغ این قبیل محصولات، از چند سال قبل در دستور کار وزارت بهداشت قرار داشته اما هیچ وقت آنطور که باید و شاید، قابلیت اجرایی و برخورد با تبلیغ آنها در جامعه فراهم نشده و ما هر روز می بینیم که کالاهایی همچون چیپس و پفک در اشکال و انواع گوناگون آنها، در رسانه ملی تبلیغ می شوند و تنوع تبلیغ این محصولات نیز هر روز جذاب تر از قبل می شود و همین امر سبب می گردد که مخاطب نیز سرانجام در مقابل خوردن این قبیل خوراکی ها، تسلیم شود.

دکتر عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، موضوع برخورد با تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: در برنامه پنجم توسعه و در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت جامعه، بند قانونی وجود دارد که طبق آن برای این کالاها عوارض و مالیات هایی باید در نظر گرفته شود. از همین رو، وزارت بهداشت باید با هماهنگی سایر وزارتخانه های مرتبط، این کالاها را مشخص و نام آنها را اعلام کند.

وی با بیان اینکه سهم وزارت بهداشت از مالیات های خاص مربوط به کالاهای آسیب رسان باید بیشتر شود، معتقد است که وزارت اقتصاد و دارایی نیز باید مسیر کسب عوارض از این کالاها را مشخص و هر سال این وضعیت را رصد کند.

رستمیان به موضوع افزایش مالیات بر نوشابه های گازدار و دخانیات اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه قوانین مرتبط با تخلفات مواد بهداشتی، خوراکی و خدمات سلامتی به روز نشده و به همین خاطر این قوانین بازدارنده نیستند. بطوریکه ممکن است افرادی از این فضا سوء استفاده کرده و اقدام به تولید و واردات کالاهای آسیب رسان کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معتقد است که وزارت بهداشت باید برای سلامت مردم اطلاع رسانی دقیقی داشته باشد و با متخلفان برخورد جدی کند. زیرا، این وزارتخانه هم جایگاه نظارتی دارد و هم سیاست گذار است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بر اساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه تبلیغات دخانیات در تمام رسانه‌های دیداری، شنیداری و دیجیتال را به هر شكل عام و خاص ممنوع اعلام كرده است. همچنین براساس این ابلاغ تبلیغات اقلام دارویی در تمام رسانه‌ها به غیر از نشریات تخصصی ویژه حرف پزشكی ممنوع است.

همچنین بر اساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه، به منظور پیشگیری و مقابله با بیماریها و عوارض خطرساز سلامتی كه بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی را دارند وزارت بهداشت فهرست اقدامات و كالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف و در صد عوارض برای این كالاها را در ابتدای هر سال توسط كار گروهی با مسئولیت این وزارتخانه و با عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، رفاه و تامین اجتماعی و صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تعیین و ابلاغ می‌كند.

روزهای آخر تابستان امسال(93) بود که وزارت بهداشت طی نامه‌ای به معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که به منظور همراهی با اهداف کلان سلامت جامعه و پیشگیری از سوء استفاده برخی از سودجویان، طی یک حرکت فرهنگی همراه کمپین ایجاد شده برای سلامت مردم، تمام مطبوعات و نشریات کشور از چاپ تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مانند فراورده‌های غذایی پرچرب و با نمک بالا خودداری کنند.

در حال حاضر بیماریهای قلبی عروقی به عنوان یکی از سه علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی انسانها در سراسر جهان مطرح است و مصرف چربی‌ها و نمک در ایجاد این بیماریها و مرگ ناشی از آن، نقش اصلی را ایفا می‌کند بنابراین یکی از اهداف برنامه‌های تغذیه‌ای این وزارتخانه، کاهش مصرف چربی و نمک در رژیم غذایی مردم است.

رسانه ملی؛ پاشنه آشیل تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت

موضوع ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت، حرف تازه ای نیست که وزارت بهداشت دولت یازدهم به آن پرداخته باشد. بلکه در گذشته نیز این موضوع بارها و بارها رسانه ای شده و همواره بر ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت که همان چیپس و پفک است، از رسانه ملی تاکید شده اما هیچ گاه به مرحله اجرایی نرسیده چون، رسانه ملی ضوابط خاص خودش را دارد و دولت نمی تواند به این رسانه، امر و نهی کند.

دقیقا آخرین روزهای تابستان سال 91 بود که معاون وزیر بهداشت وقت، در نشست خبری از ابلاغ لیستی خبر داد که بر اساس آن تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت ممنوع شده و هیچ رسانه ای حق ندارد آنها را تبلیغ کند. این کالاها، همان چیپس و پفک و فست فود و... بودند. اما دو سال از آن ابلاغ که به امضای وزیر بهداشت وقت نیز رسیده بود، می گذرد و هیچ اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.

کالاهای آسیب رسان به سلامت

نوشابه های گاز دار شامل انواع كولاها (اعم از معمولی و رژیمی)، نوشابه های گاز دار طعم دار رنگی و بی رنگ و نوشابه های انرژی زا، انواع چیپس، انواع داروهای فاقد مجوز ورود یا ساخت از وزارت بهداشت، خدمات سم پاشی فاقد مجوز وزارت بهداشت، خدمات آرایشی (مانند برنزه كردن با دستگاه­های سولاریوم، خالكوبی، كاشت مو وناخن و امثال آن)، خدمات مشاوره تغذیه مانند روش­های لاغری و چاقی، داروهای لاغری و مكمل های چاقی، خدمات و اقدامات مداخله ای جهت افزایش قد و خدمات بدنسازی فاقد مجوز وزارت بهداشت، استخرها و مراكز تفریحی آبی فاقد مجوز وزارت بهداشت، خدمات و كالاهای گند زدایی و ضدعفونی كننده آب و محیط فاقد مجوز وزارت بهداشت، كالاها و یا اقداماتی كه مصرف یا انجام آنها مبین نمایش رفتارهای پر خطر است (مانند مصرف فست فودها و فرآورده های غذایی صنعتی، استعمال دخانیات اعم از قلیان و سیگار)و... از جمله فهرست منتشر شده از کالاهای آسیب رسان بود که اردیبهشت 92 توسط وزات بهداشت اعلام شد.

عزم جدی وزارت بهداشت

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو،عنوان داشته که بر اساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت موظف شده اسامی کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت را اعلام کند. بر همین اساس کارگروهی با عضویت دستگاههای ذیربط تشکیل شده که به منظور ارتقاء و بهبود سلامت جامعه، برای وضع عوارض و افزایش مالیات کالاهای آسیب رسان به سلامت تصمیم گیری نمایند.

به گفته وی، این کارگروه با مشارکت واحدهای مختلف وزارت بهداشت از جمله سازمان غذاو دارو، معاونت بهداشت، اداره نظارت بر معاونت بر مواد غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیه، دفتر بهبود تغذیه جامعه و نمایندگان دستگاههای ذیربط تاکنون جلسات متعددی به منظور اجرای برخی از تکالیف برجای مانده قانون برنامه پنجم توسعه به خصوص ماده 37 قانون این برنامه که مربوط به کالاهای آُسیب رسان است، برگزار کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان داشته که از نظر وزارت بهداشت فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت احراز شده و آسیب رسان بودن برخی از این کالاها از جمله دخانیات و نوشابه های گازدار قطعی است.

وی با بیان اینکه عزم وزارت بهداشت در محدود کردن تولید و مصرف کالاهای آسیب رسان به سلامت جامعه جدی است، افزود: در حال حاضر مالیات و ارزش افزوده برخی از کالاهای آسیب رسان حدود 8 درصد است که این عوارض باید به دو برابر یعنی تا 16 درصد افزایش یابد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر بیماریهای قلبی عروقی به عنوان یکی از سه علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی انسانها در سراسر جهان مطرح است و مصرف چربی ها و نمك در ایجاد این بیماریها و مرگ ناشی از آن، نقش اصلی را ایفا می نمایند.

اعتراف وزیر بهداشت

تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت از رسانه ملی و مشکلی که وزارت بهداشت برای برخورد با تبلیغ این قبیل کالاها دارد، موضوعی است که دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز به آن اذعان کرده و گفته است که بارها در این خصوص نامه نوشتیم و تذکر دادیم اما رسانه ملی کمبود بودجه را بهانه می‌کند. نمی‌‌توانیم جلوی تولید و تبلیغ مواد مضر را بگیریم.

وزیر بهداش معتقد است که در این موضوع یک حلقه گمشده وجود دارد که یا نیاز به قانون دارد یا اگر قانون است نیاز به یک مجری قاطع دارد. بنابراین ما کوتاهی نکردیم اما ابزار بازدارنده هم نداریم. ما آنقدر اطلاع رسانی کردیم که فست فود و غذاهای پرنمک و پر چرب مضر است که فکر نمیکنم کسی در ایران از این موضوع بی اطلاع باشد. از طرفی هم ما نمیتوانیم جلوی تولید این مواد را بگیریم بنابراین باید مردم انتخاب عاقلانه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha