معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از افزایش مراکز توانبخشی خانواده و کودک نابینا و کم بینا خبر داد و گفت: تا پایان سال تعداد این مراکز برای ارائه خدمات توانبخشی و همچنین توانمند سازی کودکان دارای اختلالات بینایی در سطح استانهای کشور افزایش پیدا می کند.

سلامت نیوز: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از افزایش مراکز توانبخشی خانواده و کودک نابینا و کم بینا خبر داد و گفت: تا پایان سال تعداد این مراکز برای ارائه خدمات توانبخشی و همچنین توانمند سازی کودکان دارای اختلالات بینایی در سطح استانهای کشور افزایش پیدا می کند.

یحیی سخنگویی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: سازمان بهزیستی برنامه های زیادی در جهت ارائه خدمات به جامعه هدف خود در نظر گرفته بطوریکه در سال جاری خدمات توانبخشی مناسبی به معلولان دارای معلولیتهای مختلف ارائه می کند.

وی با اشاره به اینکه بودجه توانبخشی امسال 35 میلیارد تومان است ، گفت: این اعتبار در سال جاری صرف هزینه خرید وسایل و تجهیزات توانبخشی و مورد نیزا معلولان و همچنین نابینایان خواهد شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در مورد تعداد افراد نابینای تحت پوشش سازمان نیز گفت: براساس آمارهای بدست آمده در حال حاضر 115 هزار نابینا و کم بینا بطور مستمر از خدمات سازمان برخوردار می شوند و هر سال نیز طرحی برای شاسایی افرادی که در معرض کم بینایی و اختلالات بینایی قرار دارند اجرایی می شود و برهمین اساس خدمات بینایی سنجی ویژه ای در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی گفت: در طرح تشخیص بینایی سال گذشته 2 میلیون و 833 هزار و 780 کودک 3 تا 6 سال مورد معاینه کارشناسان بهزیستی قرار گرفتند که از این تعداد حدود 85 هزار کودک به اختلالات بینایی دچار بوده و 15 هزار و 445 نفر نیز کم بینا بودند.

به گفته وی ، در حال حاضر شهریه دانشگاه بیش از 5 هزار دانشجوی نابینا از سوی سازمان پرداخت می شود و همچنین خدماتی مانند عصا، رایانه با برنامه ویژه و نرم افزار و سخت افزارهای مرتبط ، چاپگر و ساعت بریل، نوار کاست ، ضبط صوت و ... در اختیار نابینا و کم بینایان تحت پوشش سازمان قرار می گیرد.

وی از افزایش تعداد مراکز توانبخشی خانواده و کودک کم بینا و نابینا در استانهای مختلف خبر داد و گفت: چندین سال است که این مراکز غیر دولتی برای ارائه خدمات و توانمندسازی کودکان نابینا و کم بینا و همچنین خانواده های این افراد راه اندازی شده است بطوریکه هم اکنون تعداد این مراکز به 11مرکز رسیده و براساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است تا پایان سال تعداد این مراکز افزایش پیدا کند.

سخنگویی به تجهیز کلینیکهای ویژه افراد کم بینا و نابینا اشاره کرد و گفت: در این مراکز خدمات توانبخشی مورد نیاز نابینایان و کم بینایان ارائه می شود.

وی از توزیع عصای هوشمند در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: براساس هماهنگیهای به عمل آمده در مرحله اول طی ماه آینده این عصاها میان برخی از نابینایان توزیع می شود و در صورت رضایت این افراد به تمامی نابینایان عصای هوشمند و لیزری اختصاص می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha