شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 124038

پس از گذشت یک دهه از آخرین تایید، تحقیقات نشان داده‌اند، واکسن جدید ضدویروس پاپیلومای انسانی تا 90 درصد از وقوع بدخیمی‌های سرویکس پیشگیری می‌کنند.

سلامت نیوز: پس از گذشت یک دهه از آخرین تایید، تحقیقات نشان داده‌اند، واکسن جدید ضدویروس پاپیلومای انسانی تا 90 درصد از وقوع بدخیمی‌های سرویکس پیشگیری می‌کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه «اپیدمیولوژی، بیومارکرها و پییشگیری از سرطان» به چاپ رسیده است. در 2006 میلادی سازمان غذا و داروی آمریکا، واکسنی را برای ویروس پاپیلومای انسانی مورد تایید قرار داد که 4 ژنوتایپ ویروسی 6، 11، 16 و 18 را پوشش می‌داد.

ژنوتیپ‌های 16 و 18، شایع‌ترین علل مسبب بدخیمی ‌سرویکس و ژنوتیپ‌های 6 و 11، علت شایع زگیل‌های تناسلی هستند.

واکسن تحت‌نام گارداسیل می‌تواند تا 70 درصد از بدخیمی ‌سرویکس و سایر بدخیمی‌های مرتبط با ویروس پاپیومای انسانی جلوگیری کند،اما واکسن جدید تا 90درصد قابلیت پیشگیری‌کنندگی دارد.

در دنیای واکسن‌ها، به ندرت کارایی واکسنی کمتر از 10 سال است. برای مثال واکسنی که هم‌اکنون برای پیشگیری از تب زرد تولید شده، (با نام D17) از سال 1950 مورد استفاده قرار گرفته است.

واکسن هپاتیت A (با نام‌ هاوریکس) که در سال 1995 مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت و وارد بازار شد از آن زمان تاکنون تغییری نداشته، اما ویروس پاپیلومای انسانی متفاوت است.

ویروس پاپیلومای انسانی در واقع مجموعه‌ای از سوش‌هاست که نیاز به حفاظت در برابر ویروس‌ها را می‌طلبد. گارداسیل در برابر 4 والانس ویروس حفاظت می‌کرد، اما واکسن جدید در برابر 9 والانس قدرت مقابله دارد. یعنی به دنبال 2 برابر شدن والانس‌های موجود در واکسن گارداسیل، قدرت حفاظت آن نیز افزایش یافته است.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، در حدود 79 میلیون نفر از مردم این کشور با ویروس پاپیلومای انسانی زندگی می‌کنند، بنابراین ویروس شایعی است. همین سازمان تخمین زده که تمام افرادی که در سنین فعالیت جنسی هستند در مرحله‌ای از زندگی خود با ویروس تماس خواهند داشت.

نزدیک به 70 درصد تمام موارد بدخیمی‌سرویکس پس از آلودگی به ویروس پاپیلوما ایجاد می‌شوند.

در یک مطالعه، 12514 زن تحت بررسی قرار گرفتند و مشاهده شد که 32 درصد از زنان 26-15 ساله که به نوعی به ضایعات پیش سرطانی مبتلا بودند، به بیش از یک نوع از ویروس پاپیلوما ویروس آلوده هستند. بین 45-24 سال، این میزان 19درصد است.

واکسن جدید هم‌اکنون تحت بررسی سازمان غذا و داروی آمریکا قرار دارد و انتظار می‌رود که تا پایان 2014 این واکسن به بازار مصرف عرضه شود. تجویز واکسن پاپیوما ویروس باعث افزایش خطر فعالیت جنسی در نوجوانان کم سن و سال نخواهد شد.

منبع:Medical Daily

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha