یافته‌های پرفسور كیوان نوری متخصص ایرانی و رییس بخش جراحی پوست دانشكده پزشكی دانشگاه «میامی» آمریكا نشان می‌دهد، برخلاف تصورات خوش‌بینانه كنونی، برخی از كرم‌های مرطوب كننده پوست می‌توانند باعث بروز سرطان پوست شوند.

اگر چه این مطالعات فعلا روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، اما همین یافته‌های غیر منتظره كافی است تا نشان ‌دهد، برخی از این قبیل محصولات به این اندازه كه تصور می‌شود، بی خطر و مفید نیستند.

دكتر نوری و دستیار وی دكتر آلن كانی از دانشگاه روتگرز در این تحقیق روی چهار نوع مرطوب كننده پوست آزمایش كرده و دریافتند كه در یك مدل موش آزمایشگاهی از سرطان پوست مربوط به نور خورشید، استفاده مكرر از هر یك از این محصولات باعث افزایش تعداد تومورهای پوست و نیز رشد سریعتر آنها می‌شود.

دكتر نوری توصیه می‌كند كه شركت‌های تولید كننده كرم‌های مرطوب كننده محصولات خود را قبل از عرضه به بازارمورد آزمایش‌های دقیق قرار دهند.

نوری خاطر نشان كرد: شیوع سرطان‌های پوست در بین انسان‌ها رو به افزایش است و سالانه بیش از یك میلیون نفر به این سرطان مبتلاء می‌شوند؛ اما با این حال بیشتر موارد سرطان‌های پوست به طور كلی درمان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha