شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 124063

محققان توانبخشی معتقدند که حرکت دادن بیمار پس از آسیب به ستون فقرات، مهمترین عامل صدمات جبران ناپذیر و ضایعات نخاعی است.

سلامت نیوز: محققان توانبخشی معتقدند که حرکت دادن بیمار پس از آسیب به ستون فقرات، مهمترین عامل صدمات جبران ناپذیر و ضایعات نخاعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، منظور از آسیب نخاعی (SCI)، صدمه به هر بخشی از نخاع است. به مجموعه ای از اعصاب که درون ستون مهره ها قرار دارند و سیستم اعصاب مرکزی محسوب می شوند، نخاع گفته می شود.

هر آسیبی که به این مجموعه اعصاب وارد شود و عملکرد بخشی از آن را مختل کند، آسیب نخاعی نامیده می شود.

بر اساس گزارش مرکز ملی آسیب های نخاعی آمریکا، تصادف مهمترین عامل آسیب های نخاعی است( 36.6 درصد)؛ پس از آن به ترتیب پرش و سقوط از ارتفاع (28.5 درصد)، دعوا و درگیری (14.3 درصد)، ورزش (9.2 درصد) و علل ناشناخته (11.4 درصد) از مهمترین عوامل محسوب می شوند.

معمولا آسیب نخاعی با یک ضربه ناگهانی به ستون فقرات آغاز می شود. بسته به شدت ضربه، ستون فقرات می شکند یا مهره ها جابجا می شوند که می تواند به آسیب یا پارگی نخاع منجر شود.

تحقیقات نشان می دهد که به جز در مواد حاد، اکثر آسیب های وارد شده به نخاع جدی نیست و جابجا کردن بیمار توسط افراد ناشی باعث پارگی نخاع می شود.

به گزارش هلث،محققان توصیه می کنند که در صورت مواجه شدن با چنین مواردی بیمار را بی حرکت روی زمین قرار دهند تا پزشکان و پرستاران برای حمل او به مراکز درمانی اقدام کنند.

علاوه بر تصادف، بیماری هایی مانند آرتریت، سرطان، التهاب و عفونت نیز می تواند منجر به آسیب جدی به ستون فقرات و مهره ها شود.

در صورت حاد بودن جراحت، عمل جراحی توصیه می شود ولی در اکثر مواد استراحت، فیزیوتراپی و توان بخشی و انجام حرکات سبک ورزشی تحت نظر متخصص، به عنوان درمان توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha