معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: گزارش و پاسخ به سئوالات مربوط به تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست فردا - یکشنبه - به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

پرونده بنزین پتروشیمی بسته شد

سلامت نیوز: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: گزارش و پاسخ به سئوالات مربوط به تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست فردا - یکشنبه - به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معصومه ابتکار در حاشیه همایش استاندارد و محیط زیست، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از تحقیق و تفحص استقبال می کند زیرا فرصت مناسبی برای ارایه گزارش عملکرد یکساله این سازمان است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: نامه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی را دریافت کردیم و اکنون گزارش و پاسخهای سئوالات مطرح شده آماده و امضا شده است که فردا - یکشنبه - به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ارایه می دهیم.

وی افزود: قطعا مشکلات و محدودیت هایی برای محیط زیست وجود دارد که به دوره قبل بر می گردد و این فرصت ارزشمندی برای بیان این مشکلات و عملکرد یکساله سازمان محیط زیست است.

ابتکار تاکید کرد: هیچ گونه مشکلی برای تحقیق و تفحص نداریم و آماده هستیم زیرا برای ما پایبندی به قانون یک اصل است و بسیار علاقه مند به پاسخگویی هستیم.

وی اظهار کرد: قطعا دستگاه های نظارتی باید مسوولیت خود را در این زمینه انجام دهند، از اینکه اشکالات و ایراداتی در کار ما باشد و ما نسبت به رفع آن اقدام کنیم ابایی نداریم، هر دستگاهی ممکن است اشکال و ایرادی در کارش باشد اما به نظر می رسد مسایل محیط زیستی در دولت یازدهم دچار تحول خوبی شده است و امیدواریم نتایج تحقیق و تفحص به همکاری بهتر و قوی تری همه دستگاه ها به ویژه مجلس شورای اسلامی منتهی شود.

ابتکار گفت: قطعا در بسیاری زمینه های محیط زیستی نیازمند تغییرات اساسی در رویه ها و نگرش ها هستیم برای اینکه بتوانیم محیط زیست کشور و به تبع آن اقتصاد را نجات دهیم باید این امر محقق شود که امیدواریم نتیجه تحقیق و تفحص در این زمینه مثبت باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تفاهمنامه بین سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست اظهار داشت: با توجه به هفته استاندارد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مربوطه امضاء کردیم تا در شاخص‌های مرتبط بین 2 حوزه همکاری صورت گیرد چراکه اهداف مشترکمان در زمینه‌های بسیار با یکدیگر هم‌خوانی داشته و به نظام استاندارد و محیط‌زیست کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه توجه به استاندارد در ابعاد مختلف می‌تواند کمک به سزایی در حفظ محیط زیست کشور باشد، ادامه داد: برای اینکه این تفاهم‌نامه کاغذی و فانتزی نباشد تصمیم گرفتیم که سال آینده اقدامات مشترک را برای عموم مردم و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنیم و شرح اتفاقات در زمینه این تفاهم‌نامه را بازگو کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این تفاهم‌نامه در کاهش آلودگی هوا و استاندارد بنزین و خودرو موثر است، گفت: ما به طور جد از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا خروجی خودر‌وها طبق قانون استاندارد یورو 4 باشد و خطوط فعلی خودروسازی نیز این امر را رعایت کنند همچنین باید بگویم که باید موضوع استاندارد استمرار یابد و به سمت استاندارد جدید و استانداردی که دنیا دارد، پیش برویم.

ابتکار در خصوص معاینه فنی خودرو افزود: ما موضوع معاینه فنی خودرو را به طور جدی پیگیری می‌کنیم تا به طور منظم این امر صورت گیرد چراکه اگر خودرو‌ها آلایندگی داشته باشند ممکن است این آلاینده‌ها قابل کنترل نباشد, با توجه به اینکه به سمت فصل سرما و وارونگی هوا می‌رویم همراهی مردم با دولت که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است بسیار نقش موثری دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث توزیع سوخت در کلانشهر‌ها باید بگویم منطبق با استاندارد یورو 4 است و اکنون در اراک، اصفهان و تبریز و به زودی مشهد توزیع خواهد شد، گفت: دولت نمی تواند در کاهش آلودگی هوا به تنهایی اقدام کند بلکه باید مشارکت مردم نیز وجود داشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور عنوان کرد: می‌خواهیم مردم کمتر از خودرو شخصی استفاده کنند و معاینه فنی خودرو را جدی بگیرند همچنین توصیه می‌کنم مردم یک یا دو روز در هفته را به خصوص در شهر‌های بزرگ حداقل برای سلامت فرزندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی اختصاص دهند.

ابتکار با بیان اینکه مشارکت مردم و پیگیری دولت در زمینه برنامه کاهش آلودگی هوا بسیار مهم است، افزود: حمایت از حمل و نقل عمومی در کشور به ویژه کلانشهر‌ها در دستور کار دولت است که امیدواریم با اقدامات فوق زمستان امسال روز‌های خوبی از نظر هوا را سپری کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گویا خودرو‌سازان برای ارتقا استاندارد باز هم مهلت خواستند، اظهار داشت: موضوع تمام شده است و ما مهلت جدیدی نمی‌دهیم درواقع پرونده یورو 4 برای خودرو و بنزین بسته شده است و از نظر ما موضوع قطعی و تمام شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ارتقا سوخت توزیعی در کشور باید ادامه‌‌دار باشد و هیچ فشاری ما را در این زمینه متوقف نمی‌کند و خودرو‌سازان نیز باید در زمینه ارتقا استاندارد حرکت کنند.

ابتکار با اشاره به اینکه  جهت‌گیری دولت به سمت خودور‌های خورشیدی و حتی برقی است، گفت: در کل قصد داریم به سمت حذف تمامی آلاینده‌ها حرکت کنیم که در این راستا 2 عنصر سیاست‌گذاری جدی دولت و مشاکت مردمی مهم است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تنها چند شهر را در خصوص توزیع بنزنین یورو 4 مطرح کردید این به این معنا است که در مابقی شهر‌ها بنزین پتروشیمی توزیع می‌شود، اظهار داشت:  پرونده بنزین پتروشیمی برای همیشه بسته شده است و اکنون در شهر‌هایی که نام بردم بنزین یورو 4 توزیع می‌شود و در مابقی بنزین با استاندارد حداقل توزیع می‌شود که آنها نیز دارای مواد آلاینده خطرناک نیست؛ ما قصد داریم بنزین یورو 4 را جایگزین تمامی بنزین‌های توزیعی در کشور کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طبق اندازه‌گیری‌های مستمر و شاخصهای سوخت و آلودگی هوا و نمونه‌برداری که سازمان محیط زیست انجام می‌دهد نشان داده شده است که کیفیت سوخت در کاهش آلودگی هوا موثر بوده است و این غیر قابل انکار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha