مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلایندگی ر صنایع از ابزارهای تنبیهی (عوارض آلایندگی) و تشویقی(معرفی صنایع خدمات سبز) بهره می گیرد.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلایندگی ر صنایع از ابزارهای تنبیهی (عوارض آلایندگی) و تشویقی(معرفی صنایع خدمات سبز) بهره می گیرد.


به گزارش سلامت نیوز، شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه «ره آورد» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این مطلب افزود: مطابق تبصره یك ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده، اداره های كل محیط زیست در استان ها، فهرست سالانه صنایع آلاینده را اعلام می كنند و این فهرست به سازمان امور مالیاتی كشور فرستاده می شود و صنایعی كه آلایندگی شان احراز شود، مشمول دریافت یک درصد از فروش خودشان به عنوان عوارض آلایندگی هستند.
وی با بیان اینکه پایش ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات كل محیط زیست استان ها انجام می شود، اظهارکرد: با شروع هر فصل یا دوره فعالیت ابتدا لیست مورد بررسی صنایع آلاینده استان تهیه و آماده می شود و سپس برنامه بازرسی از آن ها،طراحی و پایلوت ها صورت می گیرد. بدین معنا که از خروجی دودكش ها، فاضلاب صنایع، پسماندها و... نمونه برداری ها انجام و نوع آلودگی بر مبنای ضوابط و استاندارهای ملاك عمل سازمان حفاظت محیط زیست تعییین می شود که پس از محرز شدن آلایندگی، نام كارخانه در لیست صنایع آلاینده درج می شود و آن صنعت مشمول عوارض آلایندگی می شود، که هر سه ماه یكبار پایش ها انجام می شود؛ ولی در صنایعی كه آلایندگی بالایی داشته باشند، مدت زمان پایش هایشان متفاوت است.
وی در ادامه با بیان اینکه عوارض آلایندگی یكی از ابزارهای تنبهی و بازدارندگی است كه در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است، بیان کرد: در سال گذشته 3 هزار و 100 واحد صنعتی داشتیم كه جزء صنایع آلاینده بودند كه این صنایع به ترتیب در استان های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، مركزی و خوزستان وجود داشتند. البته ابزارهای تشویقی نیز در كنار ابزارهای تنبیهی وجود دارد تا بتوانیم ضوابط و استانداردهای محیط زیست را در واحد های صنعتی اجرا كنیم.
این مقام مسئول در ادامه افزود: ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم و رفع آلایندگی ها، یكی از عوامل آسیب زا به محیط زیست است كه باعث ایجاد انواع آلودگی ها از قبیل منابع آب، خاك، هوا، صوتی و پسماندها در مناطق جمعیتی و شهرها شده است.
انصاری با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد روند رو به رشد مشاركت صنایع با سازمان محیط زیست بوده ایم، ادامه داد: یكی از ابزارهای تشویقی در حفظ محیط زیست، معرفی صنایع و خدمات سبز است كه هر سال برگزار می شود.  بر مبنای پایش های زیست محیطی، اگر صنایعی با استاندارهای محیط زیست مطابقت داشته باشد می تواند به عنوان صنعت و خدمات سبز برگزیده شود كه این امر یك ارتباط مثبت بین سازمان محیط زیست و بخش خدمات كشور ایجاد می كند و هم موجب تشویق و قدردانی از مدیران صنایع می شود.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهارکرد: بر اساس بند «د» ماده 45 قانون وصول بخشی از درآمدی دولت، كارخانجات، كارگاه ها و واحد های صنعتی می توانند یك در هزار از تولیدات خودشان را در ارتباط با امور محیطی زیستی كنترل آلودگی ها  تحت سازمان محیط زیست هزینه كنند كه این هزینه ها می تواند جز هزینه های قابل قبول مالیاتی آن ها منظور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha