یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 124118

بسیاری از افراد ممکن است در مورد نیاز بدن به سلنیم آگاهی نداشته باشند اما این ماده معدنی برای عملکرد صحیح و سلامت بدن حیاتی است.

سلامت نیوز: بسیاری از افراد ممکن است در مورد نیاز بدن به سلنیم آگاهی نداشته باشند اما این ماده معدنی برای عملکرد صحیح و سلامت بدن حیاتی است.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به گفته پزشکان سلنیم نیز همچون دیگر مواد معدنی در عملکرد درست اعضای بدن نقش دارد هرچند میزان مورد نیاز بدن به این ماده معدنی نسبت به انواع دیگر همچون کلسیم و آهن کمتر است. بدن از سلنیم برای تولید آنزیم‌هایی با نام «سلنوپروتئین‌ها» استفاده می‌کند. 25 مورد از این آنزیم‌ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از آسیب دیدن سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. این آنزیم‌ها با تبدیل مواد شیمیایی همچون هیدروژن پروکساید به محصولات بی‌خطری مثل آب از سلول‌ها حفاظت می‌کنند.

 

طبق نتایج برخی مطالعات کمبود سلنیم به خطر فزاینده سرطان پروستات منجر می‌شود. همچنین بر اساس بررسی‌ها وجود میزان بیش از حد این ماده معدنی در بدن نیز احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد. در مطالعات دیگر نیز ارتباط میان سطح سلنیم در بدن با سرطان ریه بررسی شده است. در مطالعه انجام شده روی 9000 مرد و زن فنلاندی به ارتباط میان سطح پایین سلنیم با خطر فزاینده ابتلا به سرطان ریه پی برده شد که البته این ارتباط در میان افراد سیگاری بیشتر بوده است. علاوه بر این از خواص دیگر ماده معدنی سلنیم نقش آن در کاهش بروز بیماری‌های قلبی – عروقی است. هرچند دلیل این ارتباط هنوز مشخص نیست.

 

طبق بررسی موسسه «لینوس پائولینگ»، سلنیم می‌تواند در کمک به درمان مبتلایان به ایدز موثر باشد. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند معمولا با کمبود این ماده معدنی مواجه هستند و گاهی اوقات این کمبود با خطر فزاینده مرگ ناشی از ویروس HIV‌ همراه است. هرچند تحقیقات گسترده‌ای در مورد تاثیر مکمل‌های سلنیم بر مبتلایان به HIV انجام نگرفته است.

 

به گزارش هلث لاین، بهترین منابع ماده معدنی سلنیم گوشت و غذاهای دریایی و نیز مغز خشکبار است. همچنین میزان سلنیم در گیاهان متفاوت است و بستگی به آن دارد که خاک محل کشت این گیاه چه میزان از این ماده معدنی برخوردار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha