ساکنان اردبیل و قسمت وسیعی از این استان برای مواجهه با توده هوای سرد و بارش زایی که در راه منطقه است، آماده باشند.

سلامت نیوز: ساکنان اردبیل و قسمت وسیعی از این استان برای مواجهه با توده هوای سرد و بارش زایی که در راه منطقه است، آماده باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، هوای ملایم بهاری که در پی نفوذ جریان هوای کم فشار مدیترانه ای و همراهی آن با جریان های گرم جنوبی از چند روز قبل در استان اردبیل حاکم شده است از عصر (یکشنبه) جای خود را به توده هوای سرد و قدرتمند می دهد.

نقشه های هواشناسی نشان می دهند هوای پرفشار اروپایی از جانب دریاهای سیاه و مدیترانه بر روی دریای خزر گسترش می یابد و این شرایط در سواحل خزر و شمال غرب ایران سبب ریزش هوای شمالی و شکل گیری گرادیان مناسب فشاری در منطقه می گردد.

در نقشه های جو فوقانی ، یک واچرخند روی پهنه دریای مدیترانه دیده می شود که هسته جبهه قطبی روی اروپا را به عرض های جنوبی تر می راند و ادغام آن با جریان جنب حاره سبب کشیده شدن اغتشاشات ناشی از جبهه قطبی به سطح زمین و تشدید ناپایداری ها در منطقه می شود.

بنابراین از اواخر وقت یکشنبه بارش های سیستمی از جانب شمال غرب ایران آغاز می شود و هسته بارش ها در استانهای آذربایجان های شرقی و غربی ؛ سواحل جنوب غرب خزر و استان اردبیل با بیشنه 70 تا 75 میلی متر در 24 ساعت متمرکز خواهد بود.

روز دوشنبه بر شدت ناپایداری ها افزوده می شود و اوج بارش های ایران در همین نواحی با بیشینه بارش 24 ساعت 90 الی 100 میلی متر قرار دارد.

برونداد نقشه ها نشانگر آن است که در روزهای یکشنبه و دوشنبه در نواحی مستعد استان اردبیل از جمله شهرستانهای اردبیل ، خلخال، سرعین ، نیر ، نمین و مشگین شهر بارش ها به شکل برف خواهد بود و سطح زمین ها را سفیدپوش خواهد کرد.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل روز شنبه با صدور اخطاریه ای درباره سیلابی شدن رودخانه ها و آبگرفتگی گذرگاهها در بعضی از شهرهای گرمسیر این استان از اواخر وقت یکشنبه تا سه شنبه هشدار داده است.

کارشناسان هواشناسی اردبیل همچنین با اعلام اینکه با رخنه این سامانه سرد و ناپایدار دمای هوا در بعضی نقاط این استان تا 18 درجه کاهش می یابد درباره ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه در گردنه ها و جاده های کوهستانی این استان به خاطر شدت ریزش برف و در پی آن قوع یخبندان هشدار داده اند و از رانندگان خواسته اند هنگام گذر از این نقاط بطور حتم زنجیرچرخ و تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته باشند.

تسریع در کشت پاییزه و برداشت باقی مانده محصول ها و حمل آنها به انبارهای سرپوشیده ؛ تنظیم دمای گلخانه ها ؛ دامداری ها و مرغداری ها و خودداری از به چرا بردن احشام در حاشیه رودخانه ها و نقاط کوهپایه ای از دیگر توصیه های کارشناسان هواشناسی اردبیل به مردم این استان تا خروج کامل این سامانه قوی از روی منطقه است.

پیش بینی می شود این سامانه از عصر سه شنبه از استان اردبیل خارج شود ولی اثرهای آن به شکل هوای سرد و آسمان کم و بیش ابری و مه آلود تا اواخر هفته ادامه می یابد.

در شامگاه شنبه آسمان اردبیل نیمه ابری است و باد با بیشنیه سرعت 53 کیلومتر در ساعت از جانب جنوب غرب می وزد و دمای هوا 14 درجه سانتیگراد بالای صفر می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha