رییس هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران با بیان اینکه از هر چهار زن ایرانی یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود، گفت: طی سال های اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان به سرطان سینه در کشور بوده ایم.

یک نفر از هر چهار زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می شود

سلامت نیوز: رییس هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران با بیان اینکه از هر چهار زن ایرانی یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود، گفت: طی سال های اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان به سرطان سینه در کشور بوده ایم.

دکتر بهزاد رحمانی در گفت و گو با ایرنا به کاهش سن ابتلا به سرطان سینه در جامعه زنان ایرانی اشاره کرد و گفت: قبلا به طور متعارف، برای سن زیر 30 سال احتمال کمی برای سرطان سینه متصور می شدیم و به خانم ها توصیه می کردیم از 30 سالگی، اولین ماموگرافی و سونو گرافی را انجام دهند و بعد از آن، ماموگرافی ها و سونوگرافی های سالانه براساس آن سنجیده می شد.

وی افزود: اما الان حاشیه امنیتی که با سن 30 سال برای ما ایجاد شده بود دیگر برای سرطان سینه وجود ندارد و حتی مواردی از این نوع سرطان در خانم هایی با 22 یا 23 سال سن هم مشاهده می کنیم.

رحمانی ادامه داد:آمار فعلی ابتلا به سرطان سینه در کشور حدود 25 درصد است به این معنی که اگر همه زنان 80 سال عمر کنند یک نفر از هر چهار نفر به سرطان سینه مبتلا می شود درحالیکه این آمار قبلا بسیار کمتر بوده است.

وی توضیح داد: براساس یافته های پزشکی، یک انسان در طول زندگی خود هزار بار سرطان می گیرد اما این سیستم ایمنی فرد است که این هزار بار سرطان را کنترل می کند

رییس هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران یادآور شد: به زبان ساده تر، آزمایشات پزشکی انجام گرفته نشان می دهد که اگر یک فرد معمولی، سیستم ایمنی نداشته باشد در طول هشتاد سال عمر، هزار بار سرطان می گیرد که سیستم ایمنی بدن، این سرطان ها را کنترل می کند و می توان گفت یکی از دلایل مهم ابتلا به سرطان، ضعف سیستم ایمنی است

وی درباره عوامل تاثیرگذار بر ابتلای افراد به سرطان گفت: متاسفانه به دلیل ضعف بار تحقیقاتی نمی توان به طور مشخص گفت که چه عواملی دقیقا در ابتلا به سرطان سینه تاثیر دارند ولی می توان بررسی کرد که چه عواملی موجب ضعف سیستم ایمنی می شود.

این جراح متخصص از استرس به عنوان یکی از عوامل بسیار موثر در تضعیف سیستم ایمنی بدن یاد کرد و گفت: به عنوان یک جراح ریه می گویم زمانی که تهران در جنگ تحمیلی بمباران می شد، صبح روز بعد تعداد زیادی از مریض های آسمی من مراجعه می کردند و استرس ناشی از بمباران هوایی، تاثیر منفی زیادی بر سیستم ایمنی بیماران داشت.

وی همچنین به نوع تغذیه و استفاده از مواد نگهدارنده در غذاها، ترکیبات بنزن در هوا و مصرف سیگار به عنوان دیگر عوامل تاثیرگذار در ضعف سیستم ایمنی و ابتلای افراد به سرطان نام برد.

رحمانی افزایش مصرف سیگار در میان زنان ایرانی را با افزایش آمار سرطان سینه در کشور مرتبط دانست.

وی درباره تاثیر قلیان در ابتلای زنان به سرطان سینه، اظهار نظر مستقیم نکرد و گفت: در این زمینه اطلاعات کافی ندارم چون نوع دودی که در قلیان تولید می شود با سیگار فرق دارد و کاغذ سیگار به خودی خود تولید دود و آرسنیک می کند بنابراین نمی دانم قلیان به تنهایی چقدر می تواند موثر باشد.

رییس هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران درباره تاثیر آلودگی هوا در افزایش سرطان نیز بیان داشت: تا الان بررسی دقیقی در رابطه با تاثیر دقیق آلودگی های محیطی بر افزایش سرطان صورت نگرفته است اما می دانیم ترکیباتی که در بنزین های ماحصل پتروشیمی وجود دارد مانند ترکیبات بنزن و سه حلقه ای ها، برخی سرطان ها از جمله سرطان ریه و پوست را افزایش می دهند.

رحمانی درخصوص رابطه احتمالی پارازیت و ابتلا به سرطان نیز ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که این موضوع در حوزه کاری وی نیست.

این پزشک جراح به زنان توصیه کرد علاوه بر افزایش سطح اطلاعات خود درباره سرطان سینه نسبت به معاینه خود به طور مرتب اقدام کنند.

وی تاکید کرد:سریع ترین و دقیق ترین روش کشف سرطان سینه، معاینه ای است که خود زنان انجام می دهند و اگر در این زمینه خوب آموزش ببینند زودتر از هر دستگاهی قادر به تشخیص سرطان سینه خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha