عضو هیات رییسه انجمن دندانپزشكان ایران، در نظر گرفتن تعرفه‌ای واحد برای خدمات دندانپزشكی در كل كشور را نادرست دانست و بر ضرورت وارد شدن گروهی از خدمات دندانپزشكی در فهرست بیمه تاكید كرد.

دكتر محمدرضا طاهریان، رییس چهل و هشتمین كنگره دندانپزشكان ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در نظر گرفتن تعرفه واحد خدمات درمانی برای سراسر كشور نادرست است؛ چرا كه میزان سرمایه گذاری در زمینه مواد، لوازم و تجهیزات در نقاط مختلف و میزان تجربه و توانمندی ارائه دهندگان خدمت و توان پرداخت بیماران با یكدیگر متفاوت است.

وی با بیان این كه نرخ خدمات دندانپزشكی در ایران با توجه به كیفیت خدمات از دیگر نقاط دنیا ارزان‌تر است؛ افزود: این در حالی است كه همین نرخ‌ها در جامعه‌ای با قشربندی متفاوت از لحاظ توان مالی، نباید در سراسر كشور یكسان باشد. بر این اساس بسیاری از دندانپزشكان در نقاط محروم، به دلیل مسایل عرضه و تقاضا و عدم توانمندی بیماران، خدمات دندانپزشكی را پایین‌تر از تعرفه‌های اعلام شده ارایه می‌دهند.

به گفته دكتر طاهریان، وارد كردن گروهی از خدمات دندانپزشكی به فهرست بیمه به ویژه برای كارمندان و كارگران ضروری است. همچنین بسیاری از خدمات بهداشتی به ویژه پیشگیری از بروز بیماری‌های دندانی لازم است كه از طریق بیمه ارائه شود.

وی با تاكید بر ضرورت آموزش بهداشت و پیشگیری از بروز بیماری‌های دندانی، گفت: در صورت رعایت بهداشت و پیشگیری از بروز بیماری‌های دندانی، بسیاری از هزینه‌های بیماران كاهش می‌یابد؛ بنابراین لازم است برای آموزش بهداشت برنامه‌ریزی و حتی برای آن نرخ گذاری شود. اما متاسفانه بحث آموزش بهداشت و پیشگیری از بروز بیماری‌ها، در تفكر برنامه‌ریزان جایی ندارد.

دكتر طاهریان در ادامه گفت: ‌از آنجا كه برگزاری كنگره‌ها، بزرگترین گردهمایی‌ها را به دنبال دارد و اساتیدی از خارج كشور نیز در آن شركت می‌كنند، محل مناسبی برای برگزاری كنگره‌های دندانپزشكی وجود ندارد. اغلب سالن‌های موجود بر اساس نیاز برنامه‌های هنری یا نشست‌های سیاسی تهیه شده‌اند. بر این اساس به لحاظ ملی، ایجاد سالن‌هایی با رویكرد علمی ضروری است. در این زمینه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای ساخت سالن با رویكرد علمی قول مساعد داده است.

وی با بیان اینكه دندانپزشكی ایران از جایگاه برجسته‌ای در دنیا برخوردار است؛ گفت: دندانپزشكان ایرانی از نظر علم و دانش در گروه بهترین‌ها هستند. بسیاری از متخصصان دندانپزشكی ایرانی در خارج از كشور در گروه اساتید برجسته قرار دارند و در حال حاضر نیز برای درمان عوارض و بیماری‌های پیشرفته دهان و دندان نیازی به متخصصان خارج از كشور نیست حتی سالانه تعداد زیادی مراجعه كننده از كشورهای دیگر برای درمان به ایران مراجعه می‌كنند.

برگزاری چهل و هشتمین كنگره دندانپزشكان ایران از 30 مهر

دكتر طاهریان از برگزاری چهل و هشتمین كنگره دندانپزشكان ایران از سی ام مهر تا 3 آبان ماه در مركز همایش های برج میلاد خبر داد و گفت: انجمن دندانپزشكان ایران از قدیمی‌ترین انجمن‌های پزشكی در ایران است كه بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارد.

وی هدف از برگزاری این كنگره را آشنایی با آخرین دستاوردهای دندانپزشكی و ایجاد اتحادیه انجمن‌های دندانپزشكی در منطقه عنوان كرد و گفت: در این كنگره مهمان‌هایی از كشورهای آسیای میانه و منطقه حضور دارند. همچنین سخنران‌هایی از اروپا و آمریكا دعوت شده‌اند كه هنوز حضورشان قطعی نشده است.

رییس چهل و هشتمین كنگره دندانپزشكی ایران گفت: این كنگره با محوریت طرح درمان در دندانپزشكی نوین برگزار می‌شود. به این ترتیب با توجه به امكانات دندانپزشكی نوین،‌ چگونگی درمان بیماران بحث و بررسی می‌شود.

دكتر طاهریان گفت: در كنگره امسال، ‌مسایل و مشكلات دندانپزشكان در قالب سمپوزیومی یك روزه با مقامات دعوت شده از سازمان‌های مختلف مطرح می‌شود. همچنین طرح‌های كشوری در بخش دندانپزشكی جامع نگر در قالب یك پانل ویژه برگزار می‌شود. در زمینه آشنایی با فن آوری‌های نوین دندانپزشكی نیز نمایشگاه بزرگی از تجهیزات دایر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha