رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار گفت: کتاب جدید تعرفه های پزشکی اشتباه بزرگ وزارت بهداشت است که درآمدهای میلیونی را از بی حساب به جیب گروهی از پزشکان سرازیر می کند، اختلافات طبقاتی را چند برابر می کند و بترسید از روزی که این بودجه ها نباشد و پزشکان همین درآمدها را از مردم بگیرند.

اجرای شتاب زده کتاب تعرفه گذاری خدمات سلامت چه ضرورتی داشت؟

سلامت نیوز: رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار گفت: کتاب جدید تعرفه های پزشکی اشتباه بزرگ وزارت بهداشت است که درآمدهای میلیونی را از بی حساب به جیب گروهی از پزشکان سرازیر می کند، اختلافات طبقاتی را چند برابر می کند و بترسید از روزی که این بودجه ها نباشد و پزشکان همین درآمدها را از مردم بگیرند.


    تعرفه های جدید پزشکی اشتباه بزرگ وزارت بهداشت است

حمید ثقینی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، اقدام شتاب زده وزارت بهداشت برای تصویب و اجرای مصوبه ای در جهت افزایش تعرفه های پزشکی را موجب تحیر جامعه پرستاری خواند و گفت: در حالی که قوانین مصوب مجلس مانند قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بیش از 7سال است که بر روی زمین مانده و قانون ارتقاء بهره وری هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، علت این همه شتاب زدگی وزارت بهداشت برای اجرای مطلبی که قانونمند نیز نشده است، مایه تحیر همگان است.



وی افزود: البته ما نسبت به وزیر محترم بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت که مجری این طرح ها و برنامه ها هستند، اعتماد واثق داریم ولی سوال، اینجاست که اجرای شتاب زده کتاب جدید ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت، چه ضرورتی داشت که با وجود تعلل های بسیار به دلیل نبود بودجه و اعتبار در اجرای قانون تعرفه  گذاری خدمات پرستاری، با این چنین سرعتی یک شبه 1600 میلیارد تومان تأمین اعتبار شده و اجرایی می شود.

تناقض در اجرای قوانین موجب دلسردی پرسنل می شود

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار این دوگانگی در اجرای قوانین را تناقضی بزرگ و غیر منطقی خواند و گفت: وقتی کارکنان نظام سلامت این تناقضات را می بینند، دچار ذهنیت منفی نسبت به عملکرد هیئت دولت و وزارت بهداشت می شوند و به تبع دچار دلسردی شده و در نهایت عواقب این مسئله به مرور زمان خود را بروز می دهد.

وی افزود: وزارت بهداشت با تصور حذف پدیده زشت زیرمیزی اقدام به افزایش غیر منطقی و غیر عادلانه  تعرفه پزشکان کرده است، پدیده ای که به تعبیر برخی آقایان به توافق بین پزشک و بیمار تعبیر می شود و در حقیقت به واسطه بازی با کلمات سعی می کنند، واقعیات را کتمان کنند.

ثقینی اضافه کرد: تجربه نشان داده است که با اعمال چنین سیاست ها و روش هایی بحث زیرمیزی حل شدنی نیست و تنها موجب افزایش اختلاف طبقاتی بین یک گروه 10 درصدی و 90 درصدی و تبعیض شدید در گروه های نظام سلامت می شود.

وی افزود: این حرکت ها اصلاً جالب نیست و شایسته نظامی نیست که دولت قبلش شعار عدالت محوری می داد و دولت جدیدش با شعار تدبیر و امید آمده است. اما به نظر می رسد در اجرای چنین بحثی نه تنها تدبیری دیده نمی شود بلکه ایجاد انگیزه و امیدی را نیز در پرسنل نظام  سلامت ایجاد نمی کند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار با تأکید بر اینکه مسیر انتخاب شده مسیر درستی نیست، گفت: شاید هدف از چنین تصمیماتی اهداف مقدس باشد و اساتید پیگیر این  هستند که بعد از گام های مثبت برداشته شده در نظام بهداشت و درمان و افزایش رضایت مندی مردم، در صدد حذف ننگ زیرمیزی از سیستم سلامت باشند ولی با افزایش غیر منطقی در آمد برخی از اقشار خاص پزشکی این لکه پاک نخواهد شد.

وی افزود: قطعاً افزایش غیر منطقی درآمدهای پزشکان نه تنها مشکلی را حل نمی کند که می تواند موجب بروز مشکلات متعدد در آینده نظام سلامت شده و در جامعه تنش زا شود و این تنش ایجاد شده اصلاً به نفع جامعه سلامت کشور نیست و مشکلات عدیده ای پشت سر آن است که قابل حل شدن نیست.

ثقینی ادامه داد: وقتی برای طرحی منابع پایداری در نظر گرفته نشود در آینده معلوم نیست که تکلیف آن چه  می شود زیرا اگر فردا روزی به هر دلیل امکان پرداخت این درآمدهای بی حساب وجود نداشته باشد، دست آن گروه مدعی باز است که همان مبالغ را به صورت زیرمیزی های کلان تر از امروز از بیماران دریافت کنند و ضربه اصلی را  در این جریان مردم می بینند.

وی افزود: البته باید متاسف بود برای تفکری که در وزارت بهداشت وجود دارد، یک دانشمند انرژی هسته ای کشور که مسایل امنیتی کشور دستش است و عمری از زندگی اش را در این مسیر می گذارد، چقدر از بیت المال دریافت می کند که یک گروه خاص در وزارت بهداشت برای خود چنین حقی را قائل هستند که مبالغ کلانی از بیت المال را  به خود اختصاص دهند. مگر چه تفاوتی بین این  گروه با  سایر افراد جامعه است؟

نباید قطره قطره یارانه مردم را سطل سطل در استخر یک عده خاص ریخت

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار تصریح کرد: مگر غیر از این است که پولی که به این گروه خاص داده می شود از جیب مردم خارج می شود. قطره قطره بیت المال که تحت عنوان حذف یارانه ها از جیب مردم خارج می شود جرا باید سطل سطل در استخر یک عده خاص ریخته شود.

وی با اشاره به اعتراض جمع کثیری از کارکنان نظام سلامت از جمله جمعیت 70 درصدی پرستاری به بی انصافی و بی عدالتی های صورت گرفته در وزارت بهداشت، گفت: این حساسیت ها به تبعیض ها وجود دارد و واقعاً یرای نظام سلامت کشور احساس خطر می کنم.

وی افزود: ما کارکنان نظام سلامت از آن زمان می ترسیم که به هر دلیل پرداخت این مبالغ کلان از  توان دولت خارج شود و آن زمان است که این قشر برای کوچکترین خدمت حق الزحمه  های کلانی را به اصطلاح خودشان، در توافق با بیمار (زیر میزی) طلب کنند و مردم مجبور باشند برای کوچکترین عمل جراحی زندگی شان را بفروشند.

ثقینی با بیان اینکه ما به  دنبال مساوات نیز نیستیم بلکه بحث ما عدالت است، ادامه داد: همچنین بیش از مسائل صنفی و شخصی، دغدغه اول ما مردم هستند که در این جریان آسیب می بینند زیرا پرستاران و سایر کسانی که درآمد متعارفی در بخش بهداشت و درمان دارند، از جسم و روح خود برای تأمین بهداشت و درمان مردم، مایه می گذارند که ارزش آن با پول قابل تخمین زدن نیست و در حقیقت سلامت خود را به مردم هدیه می کنند.

وی با انتقاد از اولویت درمان بر پیشگیری در طرح تحول نظام سلامت، گفت: منطقی بود که بیش از آنکه در جهت تقویت بخش های درمانی گام برداشته می شد، قدری هم به موضوع پیشگیری و آموزش اهمیت داده می شد زیرا با این نگاه بر این باوریم که اول مردم بیمار و دچار مشکل شوند و بعد درمان صورت گیرد و به جای حل علت ها به سراغ معلول ها رفته ایم.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار یادآور شد: اگر چه نباید از یاد برد که در جامعه پزشکی نیز افراد متدین و متعهدی وجود دارند که اگر ببینند بیماری به  لحاظ مالی ناتوان است حتی پول داروی او را نیز می دهند ولی با اتخاذ سیاست های غلط نیز نباید راه قانونی را برای برخی سودجویان در این حرفه باز کرد.

ثقینی گفت: همه ما در مقابل مردم و سلامت کشور مسئول هستیم و باید در برابر خطاهایی که انجام می دهیم پاسخگو باشیم و به نظر می رسد کتاب ارزشگذاری خدمات سلامت نیز خطای بزرگ و جبران ناپذیری است که در آینده مشکل زا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha