سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تدوین راهنمای ملی خودمراقبتی خانواده از هزینه سالانه ۸ هزار میلیارد تومان درمانی سرطان در ایران خبر داد.

۸ هزار میلیارد تومان هزینه سالانه درمان سرطان در ایران

سلامت نیوز: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تدوین راهنمای ملی خودمراقبتی خانواده از هزینه سالانه ۸ هزار میلیارد تومان درمانی سرطان در ایران خبر داد.

شهرام رفیعی فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نخستین همایش ملی ارتقای سلامت زنان در محیط کار در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در تلاش هستیم تا بر اساس بند 11 سیاست‌های کلی نظام سلامت که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌‌اند مردم را توانمند کنیم تا بدین وسیله بتوانیم سلامت را تامین حفظ و ارتقا دهیم.

وی افزود: برای تامین، حفظ و ارتقاء سلامت معتقدیم که هر فرد باید برای سلامت خود مسئولیت پذیر باشد و از سلامت خود حفاظت کند و اجازه ندهد تا با تصمیم‌گیری‌‌ها و انتخابهای نابجا سلامت خود، خانواده و جامعه‌اش به خطر بیفتد.

رفیعی فر خاطرنشان کرد: همه این مسائل را در قالب بسته‌ای با عنوان راهنمای ملی خودمراقبتی خانواده تدوین کرده‌ایم که قصد داریم این بسته را به عنوان یک منبع معتبر آموزش سلامت در اختیار تمام خانواده‌ها قرار دهیم که مورد تایید وزارت بهداشت است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: در این بسته به مردم آموزش می دهیم که با چه اقداماتی می‌توانند از گرفتار شدن در دخانیات، الکل و اعتیاد نشوند و چه بکنند تا استرس و روابط بین فردی خود را مدیریت کنند، قلبی سالم، زبانی سالم، جسمی سالم، روابط اجتماعی سالم داشته باشند.

وی تأکید کرد: تلاش داریم از این طریق به کیفیت زندگی مردم کمک ‌کنیم و با ارتقای کیفیت زندگی از بیماری و مرگ پیشگیری کنیم چرا که معتقدیم اگر دانش توان تخصص مهارت و صلاحیت مردم را در حوزه تامین حفظ و ارتقای سلامت با برنامه خود مراقبتی افزایش دهیم جریان سلامت در کشور از بیماری نگری به سمت سلامت نگری حرکت می‌کند.

رفیعی فر افزود: در واقع مردم مشتاقند درباره سلامت بیشتر بدانند توانایی و مهارت بیشتری داشته باشند و این وظیفه ما به عنوان دولت است که این مهارت و توان و تخصص را در اختیار مردم قرار دهیم تا تصمیم گیر‌ی‌های سلام داشته باشند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: زمانی که شما یک ماده غذایی را می‌خرید و زمانی‌که این غذا را نگهداری، طبخ و مصرف می‌کنید و باقیمانده‌ آن را برای زمانی دیگر نگاهداری می‌کنید برای سلامت خود و خانواده خود تصمیم گیری می کنید که این امر بر سلامت اثر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر 78 میلیون ایرانی شرایط غذا و تغذیه سالم و امنیت غذایی و مدیریت استرس را بدانند این به معنای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی است که این بیماری‌ها اولین عامل مرگ در کشور ماست و سالانه میلیاردها دلار هزینه بر کشور تحمیل می‌کند.

رفیعی فر افزود: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است یک سوم یا ثلث سرطان‌ها با رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است؛ در ایران سالی 8 هزار میلیارد تومان بابت سرطان هزینه می‌شود.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: ما فقط به دنبال کاهش هزینه مالی درمان نیستیم بلکه تلاش می کنیم مردم درد سرطان را نیز تحمل نکنند، درد بیماری قلبی را نکشند چرا که انسان سالم محور توسعه پایدار است و انسان سالم است که می‌تواند خلاق، مولد و کارآفرین باشد و در عرصه‌های اجتماعی اقتصادی و فرهنگی نقش آفرینی کند.

وی افزود: برنامه خود مراقبتی یعنی اینکه  اگر مردم دانش و تخصص کافی داشته باشند و بخواهند می توانند سالم زندگی کنند و سالم زندگی کردن چیز دیگری است هم از نظر اینکه از درد پیشگیری می‌شود، لذت و کیفیت زندگی افزایش پیدا می کند و بار بیماری و مرگ کاهش می‌یابد و مردم هزینه بیماری کمتری را متقبل می‌شوند.

رفیعی فر خاطرنشان کرد: راهنمای ملی خود مراقبتی خانواده به عنوان یک کتاب معتبر در اختبار خانواده‌ها قرار می‌گیرد و روی پرتال ملی خود مراقبتی خانواده نیز برای کسانی که امکان استفاده  آنلاین دارند در اختیار مردم قرار می گیرد.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: این کتاب از طریق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای کارمندان دولت در محل کار، دانش آموزان در مدارس، برای خانواده‌هایی که از طریق محل کار نمی‌توانیم پوشش بدهیم توی مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود.

وی گفت: زنان به خاطر اینکه هم در محل کار و هم خانه فعالیت می‌کنند و مدیریت خانه به عهده شان است و می‌توانند هم مدیر، برنامه‌ریز و مجری باشند با خطرات بیشتری مواجه هستند و به همین علت بایدهم در خانه و هم در محل کار به تعادل بین کار و زندگی برای زنان برسیم و برای این کار باید روی سلامت زنان کار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha