یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸

باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که در این‌گونه مسائل نه‌تنها انتشاردهنده اولیه محتواها کاری غیراخلاقی انجام داده است بلکه تمام کسانی که به مشاهده این محتواها و انتقال آن به دیگران مبادرت می‌کنند نیز مشمول این عمل غیراخلاقی می‌شوند.

سلامت نیوز:باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که در این‌گونه مسائل نه‌تنها انتشاردهنده اولیه محتواها کاری غیراخلاقی انجام داده است بلکه تمام کسانی که به مشاهده این محتواها و انتقال آن به دیگران مبادرت می‌کنند نیز مشمول این عمل غیراخلاقی می‌شوند.
 
به گزارش سلامت نیوز،سعید معیدفر جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در روزنامه آرمان نوشت:  انتشار فیلم و عکس و دیگر وجوه زندگی خصوصی افراد در فضای مجازی و دست به دست چرخیدن آن توسط افراد تنها ویژه جامعه ما نبوده و امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی کم وبیش در همه جوامع دیده می‌شود. در دهه‌های گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم که اغلب فیلم‌هایی از زندگی خصوصی هنرپیشه‌ها و افراد مشهور در فضای عمومی منتشر می‌شد اما، با گسترش روزافزون وسایل ارتباطی و در دسترس بودن آن برای تمام افراد، دیگر شاهد آن هستیم که فیلم‌ها، عکس‌ها و مسائل خصوصی همه افراد اعم از مشهور و غیر‌مشهور در فضای عمومی منتشر می‌شود.

در این رابطه باید توجه داشت که با گسترش تکنولوژی خواسته یا ناخواسته این اتفاق می‌افتد و امری اجتناب ناپذیر و حتی غیر قابل کنترل است. همانطور که گسترش شبکه‌ها و ابزارهای ارتباطی به مثابه یک فرصت تلقی می‌شود و در بسیاری موارد کارکرد مثبتی دارند، گاهی شاهد پیامدهای منفی این چنینی هم در این حوزه هستیم چنانکه، هر از گاهی شاهد ورود به حریم خصوصی دیگران هستیم و گاه و بیگاه فیلم‌هایی منتشر شده و در دسترس عامه مردم قرار می‌گیرد. البته، ذکر این نکته ضروری است که خود این موضوع را برجسته کردن و واکنش نشان دادن به آن شاید کار درستی نباشد چراکه گاهی اوقات این رفتارها و واکنش‌ها بیشتر به حساسیت موضوع می‌افزاید. بنابراین، گاهی بهتر است از کنار این مسائل ساده رد شده و افکار عمومی را با واکنش‌های بی‌مورد تحریک نکنیم. در هر صورت، این محیط هم مانند بسیاری از وجوه دیگر زندگی اجتماعی مورد سوء استفاده عده‌ای از افراد قرار می‌گیرد. از این‌رو، بهتر است به جای اینکه این فضا و ورود تکنولوژی را مذموم تلقی کنیم به‌دنبال وضع قوانین موثر‌تر و همچنین، ایجاد فرهنگ مناسب در استفاده از این تکنولوژی‌ها باشیم.

باید تلاش کنیم تا افراد نسبت به این امور اشراف داشته باشند و بتوانند از خودشان در برابر این سوءاستفاده‌ها بیشتر محافظت کنند. از سوی دیگر، باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که در این‌گونه مسائل نه‌تنها انتشاردهنده اولیه محتواها کاری غیراخلاقی انجام داده است بلکه تمام کسانی که به مشاهده این محتواها و انتقال آن به دیگران مبادرت می‌کنند نیز مشمول این عمل غیراخلاقی می‌شوند. نکته دیگر این است که باید قواعد و قوانینی در این حوزه وضع شود به‌ویژه، در این مورد خاص که فیلمی از اتاق عمل یک بیمارستان به بیرون نفوذ پیدا کرده است باید موضوع بررسی شود چراکه، نصب دوربین و فیلمبرداری در اتاق‌های عمل بیمارستان‌های مختلف امری شایع است. از این‌رو، باید برای جلوگیری از این اتفاقات و سوءاستفاده‌های اینچنینی تصمیمات مناسبی از سوی مسئولان و قانونگذاران گرفته شود. همچنین، باید بررسی و مشخص شود که هدف از انتشار این فیلم از سوی کادر پزشکی آن بیمارستان چه بوده است. آیا پزشک جراح این فرد قصد داشته با انتشار این فیلم تبحر خود را به معرض نمایش بگذارد و در این بین به هیچ وجه به اینکه دارد با آبروی یک فرد بازی می‌کند توجهی نداشته و یا اینکه نیت دیگری پشت این ماجرا بوده است؟ این اقدام هر توجیهی داشته باشد عملی غیراخلاقی تلقی می‌شود. ورود به حریم شخصی افراد بدون رضایت خودشان با هر شکل و هر دلیلی که صورت بگیرد غیراخلاقی است و دیدن و دست به دست کردن هر آنچه فرد نمی‌پذیرد دیگران از آن اطلاع داشته باشند هم بی‌اخلاقی محض است. بنابراین، به نظر می‌رسد این فرهنگ فیلمبرداری کردن و دست به دست گرداندن فیلم‌ها از سوی افراد که اغلب برای گذراندن اوقات فراغت صورت می‌گیرد باید حذف شده و به‌طور کلی تغییر کند. در آخر باید گفت چنین اقداماتی علاوه بر اینکه غیراخلاقی است، جرم هم تلقی می‌شود و قطعا باید با مجرمان برخورد قانونی و قاطعانه صورت گیرد چراکه چنین موضوعی در فرهنگ ما اصلا پذیرفته نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha