رئیس اداره مامایی و زایمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از بهینه سازی فضای فیزیکی اتاق های زایمان جهت حفظ حریم خصوصی مادران باردار خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس اداره مامایی و زایمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از بهینه سازی فضای فیزیکی اتاق های زایمان جهت حفظ حریم خصوصی مادران باردار خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر بابایی، مدیر برنامه های ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت در برنامه «ره آورد» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این خبر گفت: طی 4 ماه اول برنامه طرح تحول نظام سلامت كه از 15 اردیبشهت 93 آغاز شده است ، 162 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان در مراكز دولتی ثبت شده كه نسبت به میانگین سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: افزایش و ترویج زایمان طبیعی و كاهش سزارین به عنوان یكی از اولویت های نظام سلامت طی سال های اخیر بوده است كه در طرح تحول نظام سلامت مطرح و علل مختلفی را به عنوان دلایل افزایش سزارین مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. به همین دلیل وقتی قرار شد كه اولویت هایی در طرح تحول نظام سلامت در دستور كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد، یكی از 7 اولویت اول كه مطرح شد، برنامه ترویج زایمان طبیعی بود كه خوشبختانه با اكثریت آراء تصویب شد و اعتبارات لازم آن را تعیین كردند و در اختیار وزارت بهداشت قرار دادند.
رئیس اداره مامایی و زایمان وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: بر اساس پ‍‍‍‍‍ژوهش های انجام شده، زایمان طبیعی هم برای مادر و هم برای فرزند موثر و دارای مزایای جسمی و روحی است؛ اما سزارین یك عمل جراحی بزرگی به شمار می آید که در مجموع عوارض هر جراحی برای سزارین نیز وجود دارد. در حالی كه زایمان طبیعی فرآیند طبیعی است، بازگشت مادر به حالت طبیعی بعد از زایمان سریع تر انجام می پذیرد.
وی ادامه داد: از نظر روانی نیز، تماس اولیه نوزاد با مادر در زایمان طبیعی خیلی بهتر و سریع تر برقرار می شود؛ چون مادر هوشیار است و تماس اولیه كودك با مادر در ثانیه های نخستین متولد شدن ، تاثیر به سزایی در روان، رشد و تكامل نوزاد دارد.
بابایی یكی از اجزای برنامه های ترویج زایمان طبیعی را رایگان كردن كلاس های آمادگی برای زایمان دانست و افزود: در كشور ما این كلاس ها به صورتی 8 جلسه در دوره بارداری برگزار می شود كه قبل از طرح تحول نظام سلامت، مادر برای حضور در این كلاس ها باید هزینه ای را پرداخت می كرد كه در برنامه ترویج زایمان طبیعی، برای اینكه مادر با آگاهی و اختیار خودش زایمان طبیعی را انتخاب كند، این كلاس ها رایگان شد و طبیعتا از زمانی كه این كلاس ها را رایگان كردیم، هر ماه آمار مادرانی كه در این كلاس ها حضور پیدا می كنند، بیش تر می شود و طی این 4 ماه ، 28 هزار مادر از این آموزش ها بهره مند شدند.
مدیر برنامه های ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت ادامه داد: در این كلاس ها در خصوص رعایت بهداشت فردی، سلامت روان مادر، مراقبت های نوزاد و تمام مواردی كه نیاز است یك مادر آگاه باشد برای این كه بتواند سلامت جسمی و روانی خود و نوزاد را تامین كند به مادر آموزش داده می شود.
بابایی با بیان اینکه زایمان بی درد، یكی از راهكارهایی است كه باعث افزایش تمایل مادران به داشتن زایمان طبیعی است، گفت: در این زایمان هم روش های دارویی و هم روش هایغیر دارویی داریم كه این روش ها در كلاس های آموزشی به مادران آموزش داده می شود كه این زایمان در بیمارستان های دولتی از ابتدای طرح تحول نظام سلامت نیز رایگان است. در بیمارستان های غیر دولتی نیز امیدواریم گسترش پیدا كند.
مدیر برنامه های ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت در پایان اظهارکرد: شاید یكی از عللی كه مادران را به سمت سزارین سوق می داد، فضای ناخوشایند فیزیكی قسمت زایمان بیمارستان ها بود كه بخشی از اعتبارات برنامه ترویج زایمان طبیعی را به بهینه سازی و گسترش فضای فیزیكی اختصاص داده شده است تا پایان برنامه، اتاق های زایمان تمامی مراكز دولتی به صورتی تك نفره شود تا بتوانیم حریم خصوصی مادر را حفظ كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha