معاون وزارت ورزش و جوانان گفت: باید کتابچه‌ای شامل «اقتضای سنی و روانی دوره‌های مختلف رشد از کودکی تا نوجوانی ویژه دانش‌آموزان» برای والدین تدوین شود.

سلامت نیوز: معاون وزارت ورزش و جوانان گفت: باید کتابچه‌ای شامل «اقتضای سنی و روانی دوره‌های مختلف رشد از کودکی تا نوجوانی ویژه دانش‌آموزان» برای والدین تدوین شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمود گلزاری در گردهمایی مدیران و کارشناسان حوزه ستادی آموزش و پرورش که به مناسبت هفته بهداشت روان برگزار شد، اظهار داشت: چندی پیش به خبرنگاران حوزه جوانان گفتم که دنبال آمار و ارقام نباشند و به مطالعه و تحلیل در حوزه سلامت روان بپردازند.

وی با بیان اهمیت جایگاه مشاور و تفکیک آن از سایر حرفه‌های یاری‌رسان گفت: جایگاه مشاوره بسیار دقیق است تا بر اساس آن تعداد افراد دارای مشکل را کم کنیم؛ 4 حرفه‌ یاری‌رسان وجود دارد که شامل روانپزشک، روانشناس بالینی، مشاور و مددکار هستند.

معاون وزارت ورزش و جوانان با تشریح وظایف این 4 حرفه یاری‌رسان اظهار داشت: گاهی فرد مشکلی دارد که نیاز به هدایت به متخصص خاصی است و این مشکل را معمولاً مددکار حل می‌کند؛ در سطح مشاور فرد مشکلی دارد که تحت تأثیر عواطف و احساسات بر عقل او نمی‌تواند تصمیم مناسبی بگیرد. مشاور به مراجعه کننده کمک می‌کند تا فرد بتواند راه مناسب را برگزیند؛ در سطح سوم فردی که دچار نوعی اختلال روانی مانند وسواس است به روانشناس بالینی جهت روان‌درمانی مراجعه می‌کند و در سطح چهارم نیز چنانچه مشکل به جسم فرد آسیب وارد کرده باشد توسط روانپزشک تحت دارو درمانی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر نقش مشاور و تفکیک آن نسبت به سایر حرفه‌های یاری‌رسان گفت: مشاور در آموزش و پرورش، روانپزشک نیست نه تخصص تجویز دارو را دارد و نه تجویز دارو، هنر است؛ مشاور روانشناس بالینی هم نیست هر چند که این رشته‌ها تداخلات حرفه‌ای با یکدیگر دارند اما روانشناسان بالینی در مباحث روان‌ درمانی و پیشگیری اختلالات وارد می‌شود.

گلزاری افزود: مشاور با مشکلاتی روبه‌رو است که فرد نمی‌تواند برای آن تصمیم‌گیری کند؛ مشاوران به یاد داشته باشند که آنها معلم هم نیستند زیرا معلمان وظیفه مشخصی دارند و حضور دانش‌آموزان در کلاس اجباری است در حالی مشاوره امری اجباری نیست و مشاور باید فرد را جذب کند و از سوی دیگر مشاور معلم اخلاق هم نیست و پدر و مادر نیز محسوب نمی‌شود والدین گاهی از روی دلسوزی اما ناآگاهی فرزند خود را ملامت می‌کنند.

وی تأکید کرد: هویت با پاسخ دادن همزمان به این دو سؤال که من کیستم و چه کسی نیستم، شکل می‌گیرد مشاور فردی است که تحصیلات مشاوره دارد و مراحل رشد کودکان را در دانشگاه آموخته است؛ مشاور کسی است که مشکلات فرد را به صورت آسیب‌شناسی بشناسد و از طرفی نحوه شکل‌گیری، تقویت و درمان هیجاناتی مانند غم را نیز می‌داند.

معاون وزارت ورزش و جوانان گفت: مشاور، والدین و معلمان سه رأس یک مثلث را تشکیل می‌دهند و تعاملات سه‌گانه آنها موجب پیشبرد امور می‌شود مثلاً چنانچه والدین دانش‌آموزی به مشاور بگویند که رفتار فرزندم در خانواده همراه با پرخاشگری است، مشاور تنها با این توضیح کوتاه که فرزند شما در سن بلوغ قرار دارد و این رفتارها طبیعی و مقطعی است می‌تواند به والدین دانش‌آموز اطمینان دهد.

گلزاری با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و آموزش بهداشت روان دانش‌آموزان از سوی والدین تصریح کرد: باید کتابچه‌ای برای دانش‌آموزان لحاظ شود که در آن اقتضای سنی و روانی دوره‌های مختلف رشد از کودکی تا نوجوانی در آن تبیین و تشریح شود و والدین پیش از هر کاری باید با مراجعه به این کتابچه راهنما، علت رفتار فرزند خود را بدانند.

وی خاطرنشان کرد: دینداری میوه درختی است که در سایه بهداشت روان رشد می‌کند ضدیت با مبانی نظری دینی و ملی، میوه‌های شوم ناراحتی‌های روحی است بنابراین لازم است در زمینه بهداشت روان افراد اهتمام بیشتری ورزیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha