یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 124201

اگر در قرن 21 راجع به پزشکی مدرن امروز مثل رشد اعضای بدن در آزمایشگاه یا بکارگیری روبات‌ها در جراحی‌ها صحبت می‌کردید، بیشتر شبیه داستان‌های علمی - تخیلی به نظر می‌رسید.

سلامت نیوز: اگر در قرن 21 راجع به پزشکی مدرن امروز مثل رشد اعضای بدن در آزمایشگاه یا بکارگیری روبات‌ها در جراحی‌ها صحبت می‌کردید، بیشتر شبیه داستان‌های علمی - تخیلی به نظر می‌رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکی در گذشته همچون آنچه که در دنیای مدرن امروز شاهد آن هستیم نبوده و نه تنها بهداشتی نبوده بلکه اغلب فایده‌ای برای فرد به همراه نداشته است. همچنین برخی از شیوه‌های رایج در پزشکی قدیم وحشت‌زا بوده است.

در این مقاله به نقل از سایت هلث لاین به برخی از این روش‌های درمانی ناخوشایند در گذشته اشاره شده که به شرح زیر است:

صفرای فیل برای درمان بوی نامطبوع دهان: پزشکان چین قدیم معتقد بودند صفرای فیل که با آب رقیق شده باشد می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

کوکائین برای افسردگی: تعدادی از پزشکان در قرن 19 معتقد بودند مصرف کوکائین در درمان طیفی از بیماری‌ها از افسردگی گرفته تا میگرن و دندان درد موثر است.

خون‌گیری: یکی از قدیمی ترین شیوه‌های پزشکی خون‌گیری است که با گرفتن خون از بیماران از طریق زالو انجام می‌شود. این شیوه در یونان و مصر باستان و قرن 19 در اروپا مشهور بوده اما بعدها استفاده از این شیوه کمرنگ شد. این روش اگرچه برای برخی افراد ناخوشایند است اما هنوز کاربرد دارد و در بسیاری از موارد روش مفیدی برای درمان است.

زگیل‌درمانی با حلزون: کارشناسان دانشگاه آکسفورد اظهار داشتند حلزون‌ها می‌توانند زگیل روی بدن را از بین ببرند و زمانی که حلزون روی زگیل قرار داده شود می‌توان با از بین بردن این جانور همزمان زگیل را از روی پوست محو کرد.

درمان بواسیر با آهن داغ: در قرن 12 میلادی جراحان بواسیر شدید را از طریق سوزاندن و قرار دادن آهن داغ روی آن از بین می‌بردند.

سوراخ کردن جمجمه با مته: در گذشته پزشکان با ایجاد حفره‌ای در جمجمه بیمار، فشار جمجمه‌ای شدید را تسکین می‌دادند.

هروئین برای درمان سرفه در کودکان: در دهه 1920 میلادی در آلمان استفاده از هروئین به عنوان شیوه درمانی سرفه در کودکان استفاده می‌شده است.

مالاریا برای درمان سیفلیس: درمان یک بیماری به شیوه‌ای که فرد به یک عارضه دیگر مبتلا شود عاقلانه به نظر نمی‌آید. در دهه 1920 پزشکان اتریشی دریافتند تب ناشی از مالاریا در درمان سیفلیس موثر است.

ادرار برای سفید کردن دندان: در رم باستان دندان‌ها را با ادرار سرشار از آمونیاک سفید می‌کردند.

آرسنیک برای درمان تب و سردرد: برای قرن‌ها پزشکان از آرسنیک که بسیار سمی بوده برای درمان بیماری‌های متعددی همچون تب، سردرد، سیفلیس و بیماری‌های خونی استفاده می‌کردند.

صفرای پیتون برای درمان زخم‌های تناسلی: در چین باستان صفرای حیوانات در درمان شمار زیادی از بیماری‌ها کاربرد داشته است و در گذشته صفرای مار پیتون در درمان زخم‌های تناسلی استفاده می‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha