دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: حدود هشت درصد زنان و چهار ونیم درصد مردان کشور پوکی استخوان دارند.

سلامت نیوز: دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: حدود هشت درصد زنان و چهار ونیم درصد مردان کشور پوکی استخوان دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «سیداحمد رییس السادات» با بیان اینکه پوکی استخوان با افزایش سن، بطور چشمگیری افزایش می یابد، افزود: بیش از 20 درصد زنان بالای 50 سال دچار درجات قابل توجهی از کاهش تراکم استخوان هستند که این امر سبب می شود، بیشتر در معرض شکستگی های ناشی از پوکی استخوان باشند.



** انواع پوکی استخوان

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پوکی استخوان دو نوع اولیه و ثانویه دارد، گفت: پوکی استخوان اولیه با افزایش سن، یائسگی و عادات مربوط به شیوه زندگی مانند سیگار، الکل، رژیم غذایی غلط و فعالیت فیزیکی ناکافی ایجاد می شود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، درباره پوکی استخوان ثانویه نیز افزود: پوکی استخوان ثانویه در اثر بیماری های مختلف از جمله دیابت، پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، کاهش هورمونهای رشد و برخی سرطان ها ایجاد می شود.

رییس السادات گفت : استفاده از داروهایی از جمله داروهای استروئیدی(کورتون)، ضدتشنج و همچنین داروهای مورد استفاده در درمان بیمارهای تیروئیدی نیز ممکن است به پوکی استخوان ثانویه منجر شود.

دبیر انجمن طب فیزیک و توانبخشی، تغذیه و فعالیت فیزیکی مناسب و پرهیز از عادات غلط مانند استعمال دخانیات و الکل را از مهمترین عوامل افزایش تراکم استخوان عنوان کرد.

رییس السادات خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، تراکم استخوان در انسان، بعد از جهش رشد در دوران بلوغ، مرتبا افزایش می یابد و در اواخر دهه سوم و اوایل دهه چهارم عمر به حداکثر میزان خود می رسد، اما بعد از اوایل دهه چهارم است که تراکم استخوان ها مرتبا با افزایش سن رو به کاهش می گذارد.

وی با بیان اینکه این کاهش تراکم استخوان تا پایان عمر ادامه می یابد، گفت : با بروز پدیده یائسگی(منوپوز)، روند کاهش تراکم در خانم ها نسبت به مردان سرعت بیشتری می یابد.

رییس السادات افزود: همچنین مصرف فرآورده های لبنی، سبزیجات، حبوبات، میوه های تازه، استفاده متعادل از مواد غذایی پروتیئنی مانند ماهی و تخم مرغ و پرهیز از استفاده بی رویه از نوشابه های گازدار و قهوه از جمله توصیه های غذایی مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

وی درمورد مکمل ها و ویتامین ها نیز گفت: گرچه استفاده صحیح و بجا از مکمل ها و ویتامین ها از جمله کلسیم و ویتامین دی می تواند نقش مفیدی در سلامت استخوان ها داشته باشند، اما این مواد، به هیچوجه به عنوان جایگزین تغذیه طبیعی و فعالیت فیزیکی به شمار نمی آیند.



** ورزش های مناسب برای مبتلایان

رییس السادات گفت: ورزش های تحمل کننده وزن، ورزش های تعادلی و ورزش های راست کننده عضلات ستون فقرات پشتی از بهترین ورزش های رایج در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می رود. همچنین پیاده روی به خصوص در سطوح غیر شیب دار، ساده ترین و مفید ترین ورزش در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می رود.

وی افزود: اما انجام ورزش های رزمی و ورزش های پر برخورد مانند فوتبال و دویدن های سریع در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان توصیه نمی شود.

رییس السادات ادامه داد: اخیرا ورزش «تایچی» که ریشه در ورزش های رزمی سنتی چینی دارد، به عنوان ورزش مفید در سالمندان شناخته شده و این ورزش علاوه بر افزایش تراکم استخوان اثرات مفیدی در بهبود تعادل و پیشگیری از خطر زمین خوردن دارد و تاثیرات مفید روحی و روانی از دیگر فواید این ورزش است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: نکته بسیار مهم در مبتلایان به پوکی استخوان این است که انجام ورزش هایی که در آن بیمار کمر و پشت خود را خم می کند نه تنها مفید نیست، بلکه سبب افزایش شکستگی در ستون فقرات می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha