اگر به دنبال کاهش وزن هستید، تغییرات کوچکی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و فعالیت بدنی منظمی داشته باشید. این راه حل ها در دراز مدت ایمن تر، موثرتر و پایدارتر هستند.

استفاده از ملین ها برای کاهش وزن روش درستی است؟

 امروزه مصرف ملین ها برای کاهش وزن، به یک روش لاغری در سراسر جهان تبدیل شده است که بسیاری از افراد از جنبه های علمی آن اطلاع کافی ندارند. ملین ها با سرعت بخشیدن به روند هضم باعث افزایش تخلیه روده ها می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین محققان می گویند به طور معمول بیش از ۴۷ درصد از زنان در سراسر جهان که قصد کاهش وزن سریع دارند، به خوردن ملین رو می آورند. اما آیا استفاده از ملین ها برای کاهش وزن روش درستی است یا نه؟ و عوارض جانبی مصرف مداوم آن ها چیست؟

ملین ها می توانند درمان موثری برای افزایش حرکات روده و جلوگیری از یبوست باشند. با این حال، بعید است که استفاده از ملین منجر به کاهش وزن طولانی مدت شود.علاوه بر این، سوء مصرف ملین ها می تواند اثرات خطرناک زیادی برای سلامتی داشته باشد، از جمله کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت ها و شرایط خطرناک سلامتی.

اطلاعاتی درباره ملین ها

ملین ها که اغلب به صورت قرص عرضه می شود، برای سرعت بخشیدن به روند هضم و پیشگیری از یبوست است. به افرادی که دچار یبوست مزمن هستند، مصرف ملین ها توصیه می شود تا حرکت روده ها منظم شود. مصرف منظم و مداوم ملین برای سلامت تهدید جدی به حساب می آید زیرا، تمام ماده مغذی را از بدن با سرعت زیاد دفع می کند.

 

آیا ملین ها برای کاهش وزن موثر و ایمن هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین بسیاری از مردم زمانی که به دنبال کاهش وزن سریع هستند به ملین ها روی می آورند. با این حال، نگرانی های جدی در مورد ایمنی و اثربخشی استفاده از ملین ها برای کاهش وزن وجود دارد.

داروهای ملین چه داروهایی هستند؟

ملین ها داروهایی هستند که مردم برای کمک به تحریک حرکات روده یا شل شدن مدفوع برای تسهیل دفع آن استفاده می کنند.

این داروها  اغلب برای درمان یبوست، وضعیتی که در اثر حرکات نادر، دردناک یا دشوار روده ایجاد می شود، استفاده می شود.

ملین ها همچنین به یک روش محبوب برای کاهش وزن تبدیل شده اند. بسیاری از مردم بر این باورند که استفاده از ملین ها می تواند به افزایش دفعات اجابت مزاج و به کاهش وزن سریع، آسان و بدون دردسر کمک کند.

چند کلاس مختلف از ملین ها وجود دارند که به روش های مختلف عمل می کنند. انواع اصلی عبارتند از:

  • ملین های محرک : با تسریع حرکت دستگاه گوارش عمل می کنند.
  • ملین های نوع اسمزی : این نوع باعث می شود که روده بزرگ آب بیشتری را در خود نگه می دارد که باعث افزایش دفعات حرکت روده می شود.
  • ملین‌های حجیم‌ساز: این‌ها بدون هضم در روده‌ها حرکت می‌کنند، آب را جذب می‌کنند و به مدفوع حجم می‌دهند.
  • ملین های نمکی: با استفاده از آنها، آب به روده کوچک کشیده می شود که به حرکت روده کمک می کند.
  • ملین های روان کننده: این نوع ملین سطح مدفوع و همچنین پوشش روده را می پوشاند تا حرکات روده را تسهیل کند.
  • نرم کننده های مدفوع: این مواد به مدفوع اجازه می دهد تا آب بیشتری جذب کند و برای عبور راحت تر آن را نرم تر می کند.

ملین ها می توانند به کاهش وزن با کاهش آب بدن کمک کنند

استفاده از ملین در بین کسانی که به دنبال کاهش سریع هستند بسیار رایج شده است. در واقع، برخی از مطالعات تخمین می‌زنند که بیش از 4 درصد از جمعیت عمومی درگیر سوء مصرف ملین هستند. درست است که ملین ها ممکن است به کاهش وزن کمک کنند ، اما نتایج آن موقتی است.چندین نوع ملین با کشیدن آب از بدن به روده ها عمل می کنند و به مدفوع اجازه می دهند آب بیشتری را برای عبور راحت تر جذب کنند. با این روش، تنها وزنی که از دست می‌دهید، آب است که از طریق مدفوع دفع می‌کنید.

یک مطالعه کوچک، مصرف روزانه غذا و عادات غذایی 30 بیمار مبتلا به پرخوری عصبی را اندازه گیری کرد، نوعی اختلال خوردن که شامل خوردن مقادیر زیادی غذا و سپس استفاده از روش هایی مانند استفراغ خودساخته یا ملین ها برای جلوگیری از افزایش وزن است.

در مقایسه با سایر روش‌های مورد استفاده این بیماران، محققان دریافتند که استفاده از ملین روشی بی‌اثر برای کنترل وزن بدن است.

در مطالعه دیگری نتیجه گیری شد که ملین ها در کنترل وزن موثر نیستند، و اشاره کرد که مصرف ملین در میان نوجوانان دارای اضافه وزن و چاق بیشتر از نوجوانان دارای وزن طبیعی است پس عموما  به منظور کاهش وزن استفاده می شود تا درمان یبوست.

تا به امروز، هیچ مطالعه ای مبنی بر اینکه استفاده از ملین می تواند منجر به کاهش وزن پایدار شود، حمایت نکرده است.در عوض، می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی مانند کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت ها و احتمالاً حتی وابستگی شود.

ملین ها ممکن است باعث عدم تعادل الکترولیت شوند

الکترولیت ها مواد حل شده در مایعات بدن شما هستند که برای کمک به عملکرد طبیعی سلول ها و بافت ها مهم هستند.

برخی از الکترولیت های رایج عبارتند از کلرید، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفات. اگر تعادل این الکترولیت های ضروری از بین برود، می تواند عوارض جانبی خطرناکی از جمله تشنج، گیجی و کما ایجاد کند.

ملین ها میتوانند منجر به از دست دادن الکترولیت های مهم شوند که یک عدم تعادل الکترولیت ایجاد میکند و این موضوع یکی از خطرناک ترین عوارض سوء مصرف ملین است.

یک مطالعه کوچک روی 24 بیمار نشان داد که استفاده از ملین منجر به تغییرات قابل توجهی در سطوح سدیم و پتاسیم شرکت کنندگان شد.

مطالعه دیگری روی 2270 نفر نشان داد که ملین‌هایی که معمولاً برای آماده‌سازی کولونوسکوپی استفاده می‌شوند، خطر اختلالات الکترولیت را افزایش می‌دهند.علائم رایج عدم تعادل الکترولیت ها می تواند شامل تشنگی، سردرد، تپش قلب، خستگی، ضعف و درد عضلانی باشد.

 استفاده بیش از حد از ملین ها باعث وابستگی می شود

اگرچه ملین ها عموماً برای استفاده کوتاه مدت بی خطر هستند، اما برخی از افراد نگران هستند که با استفاده طولانی مدت منجر به وابستگی شوند.این ممکن است به ویژه در مورد ملین های محرک که با تسریع حرکت مجرای روده و تحریک حرکت روده عمل می کنند، صادق باشد.

علیرغم برخی گزارش‌ها مبنی بر تحمل یا وابستگی افراد به ملین‌های محرک، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این اثرات واقعاً رخ می‌دهند.تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات مصرف طولانی مدت ملین و خطر وابستگی مورد نیاز است.

 استفاده زیاد از ملین ها باعث از دست دادن آب بدن میشود

برای دفع ضایعات بدن، روزی ۲ بار قرص ملین مصرف می شود. ملین ها سموم را از بدن دفع می کند و با تاثیر بر روده ها گاز معده را تخلیه می کند. اما پزشکان سراسر دنیا معتقدند که این راه برای کاهش وزن خیلی موثر نیست. مصرف ملین ها برای مدت طولانی در متابولیزم کلی و روند هضم اختلال ایجاد می کند و باعث دفع آب زیاد از بدن می شود. در این شرایط انرژی بدن نیز کاهش می یابد. با دفع زیاد مایعات احتمال مرگ ناگهانی و آسیب دیدن اعضای حساس و مهم بدن و از کارافتادگی کبد نیز وجود دارد.

 

تاثیر کوتاه مدت و درازمدت ملین ها

ملین ها می تواند تاثیرات کوتاه مدت و درازمدت بگذارد. این تاثیر از یک فرد به فرد دیگر و بر حسب شیوه زندگی و میزان تغذیه متفاوت است. عوارض کوتاه مدت مصرف ملین ها شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. درد شکم در زنان نیز به علت مصرف ملین است بنابراین برای پیش گیری از وخیم تر شدن علایم قاعدگی، از مصرف آن ها صرف نظر کنید. علایم شایع و درازمدت مصرف ملین ها نیز شامل اختلال در کار روده ها و کبد است. علاوه بر آن به علت کاهش میزان آب بدن، فرد دچار کک و مک، جوش و چروک می شود. همچنین به علت دفع الکترولیت های بدن روی پیام رسانی عصبی در بدن تاثیر منفی می گذارد.

سایر عوارض جانبی احتمالی ملین ها

استفاده از ملین علاوه بر ایجاد کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت ها و وابستگی احتمالی، با تعدادی از عوارض جانبی خطرناک دیگر نیز همراه بوده است، از جمله:

  • رابدومیولیز: یک مطالعه موردی نشان داد که سوء مصرف ملین ممکن است باعث رابدومیولیز ( زوال سریع بافت عضلانی)  و آزاد شدن یک پروتئین مضر در جریان خون شود.
  • آسیب دستگاه گوارش: یک مطالعه کوچک نشان داد که برخی از بیمارانِ بی اشتهایی بهبودیافته در نتیجه استفاده قبلی از ملین، تغییراتی در عملکرد دستگاه گوارش و آسیب طولانی مدت پانکراس داشتند.
  • آسیب کبدی: یک مطالعه موردی گزارش کرد که استفاده از ملین احتمال آسیب کبدی در برخی افراد را افزایش می دهد.
  • نارسایی کلیه: مطالعه موردی دیگری نشان داد که استفاده بیش از حد از ملین ها باعث نارسایی شدید کلیه شده است که نیاز به دیالیز دارد.

با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات بالقوه طولانی مدت و ایمنی استفاده از ملین مورد نیاز است.

راه های بهتر برای کاهش وزن

اگر از روش‌های کاهش وزن ناسالم مانند ملین‌ها، پاک‌سازی یا محدودیت شدید غذایی استفاده می‌کنید، آن را متوقف کنید و برای جلوگیری از عواقب طولانی‌مدت برای سلامتی خود از متخصص کمک بگیرید.راه‌های بهتر، ایمن‌تر و مؤثرتری برای کاهش وزن بدون آسیب رساندن به سلامتی‌تان وجود دارد.

چند راه ساده و اثبات شده برای کاهش وزن:

  • میوه ها و سبزیجات بیشتری بخورید: آنها کالری کمی دارند، اما سرشار از فیبر هستند. مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات با کاهش وزن بدن همراه است.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید: شرکت در ورزش های هوازی چند بار در هفته می تواند به کاهش وزن کمک کند و به جلوگیری از بازیابی وزن کمک کند.
  • اندازه وعده های خود را کاهش دهید: وعده های کوچکتر به معنای کالری کمتر است. حتی یک مطالعه نشان داد که استفاده از بشقاب های کوچکتر باعث می شود شرکت کنندگان کمتر غذا بخورند
  • صبحانه پر پروتئین بخورید: نشان داده شده است که شروع روز با یک صبحانه پر پروتئین باعث کاهش اشتها و دریافت غذا در طول روز می شود.
  • مصرف قندهای اضافه شده خود را کاهش دهید: شکر کالری بالایی دارد، مواد مغذی کمی دارد و منجر به افزایش وزن می شود. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده با قند با چاقی مرتبط است.


جایگزین های طبیعی ملین 

۱ - آب: برای کاهش سریع وزن به میزان نیاز آب مصرف کنید. آب سرعت هضم را افزایش می دهد.

۲ - آلو بخارا: منبع غنی ویتامین A و پتاسیم است. درمان عالی رفع یبوست است زیرا روند هضم را تنظیم می کند. آلو را ناشتا مصرف کنید تا مانع یبوست شود.

۳ - آب نارگیل: در رفع یبوست موثر است.

۴ - گیاهان بنشنی: این گیاهان غنی از فیبر را می توان به طور روزانه در وعده صبحانه مصرف کرد.

5 - چغندر قرمز و کلم برگ: به سالاد چغندر و کلم برگ و کرفس اضافه کنید زیرا برای تنظیم روند هضم مفید است. مصرف روزانه آب هر یک از این گیاهان در کاهش وزن نیز موثر است.

* ملین های گیاهی مانند ملین های شیمیایی می تواند برای سلامت مضر باشد.

 

بایدهای مصرف ملین:


* در صورت رعایت برنامه غذایی متعادل می توان برای کاهش وزن به مدت کوتاه (کمتر از ۵ روز) از ملین استفاده کرد.

* ملین ها را تنها برای رفع یبوست و با تجویز پزشک می توان مصرف کرد.

* خواب و استراحت کافی برای حفظ انرژی بدن لازم است.

* در زمان مصرف ملین بدن را گرم نگه دارید تا جریان خون باعث تاثیرگذاری ملین در تمام بدن شود.

نبایدهای مصرف ملین:


۱ - مصرف منظم آن می تواند اعتیادآور باشد.

۲ - مصرف ملین برای زنان باردار و افرادی که تخمدان های پلی کیستیک دارند، ممنوع است.

۳ - مصرف ملین برای کودکان اکیدا ممنوع است. زیرا می تواند باعث حرکت بیش از حد روده و مرگ ناگهانی شود.

۴ - هرگز نباید ملین ها را با داروهای دیگر مخلوط کرد.

۵ - مصرف ملین برای کاهش وزن به هیچ وجه توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha