پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰

پژوهشگران سوئدی می گویند ممکن است از طریق مطالعه بر روی عنبیه چشم اشخاص، به شخصیت آنان پی برد.

چشم اسرار شخصیت افراد را فاش می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  بی بی سی، این پژوهشگران توانسته اند طرح ها و شکل هایی در عنبیه چشم که نشان دهنده خوش قلبی، اعتماد، عصبی بودن یا بی اختیار بودن شخص است را شناسایی کنند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه اوربروOrebro University، با تحقیق بر روی عنبیه چشم ۴۲۸ نفر به این نتیجه گیری رسیده اند.

کارشناسان می گویند این مطالعات روانشناسی- بیولوژیکی نشان می دهد که دست کم برخی از جنبه های شخصیت فرد ژنتیکی است.

در این بررسی از نزدیک عکس هایی از عنبیه چشم شرکت کنندگان در این تحقیقات برداشته شد و سپس از آنان خواسته شد که در ارتباط با خصوصیات فردی خود، پرسشنامه هایی را تکمیل کنند.

پژوهشگران سپس فرورفتگی ها و خط ها و چین هایی را که در لبه خارجی عنبیه هنگام بازشدن و گشاد شدن مردمک چشم ایجادمی شود، مطالعه کردند و نتیجه گیری کردند که با توجه به شکل آنها می توان گفت که آیا شخص ملایم، خونگرم، عصبی یا بی اختیار است.

به گفته این پژوهشگران ژنی که PAX6 خوانده می شود نیز می تواند در این مورد نقش مهمی داشته باشد. این ژن شکل گیری عنبیه را در جنین کنترل می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که تغییر شکل دادن این ژن، موجب تضعیف مهارت های اجتماعی شخص می شود.

دکتر جورج فیلدمن استاد روانشناسی، می گوید این یافته ها بسیار مهم است زیرا نشان می دهد برخی از جنبه های شخصیت فرد پایه ژنتیکی دارند و به همین جهت مشخص کردن آنها حایز اهمیت است.

دکتر فیلدمن می گوید به این ترتیب می توان گفت ضرب المثل قدیمی که چشم دریچه روح است مبنای ژنتیکی دارد.

به عقیده دکتر فیلدمن بعید نیست که در آینده سرویس های امنیتی از این تکنیک برای تجزیه و تحلیل خصوصیات روانی مردم استفاده کنند.

البته دکتر فیلدمن خاطرنشان می سازد که سرویس های امنیتی باید در استفاده از این تکنیک بسیار محتاط باشند چون نمی توان کسی را صرفا براساس مشخصات عنبیه اش دستگیر کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha