دکترعلیرضامقتدری ، متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه :« قد نهایی شما به وراثت و محیط وابسته است، بنابراین تصور این كه قد نهایی فقط به زمینه ارثی مربوط می‌‌شود، غلط است. » تاکید کرد :« عوامل محیطی مانند ورزش، تغذیه، وضعیت خواب، بیماری و استرس بر رشد قد شما تاثیر می‌‌گذارند. »

روشهایی برای بلند قد شدن

سلامت نیوز : دکترعلیرضامقتدری ، متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه  :« قد نهایی شما به وراثت و محیط وابسته است، بنابراین تصور این كه قد نهایی فقط به زمینه ارثی مربوط می‌‌شود، غلط است. » تاکید کرد :« عوامل محیطی مانند ورزش، تغذیه، وضعیت خواب، بیماری و استرس بر رشد قد شما تاثیر می‌‌گذارند. »

به گزارش سلامت نیوز شما بر روی ژن‌های خود كنترلی ندارید، ولی كنترل عوامل محیطی در اختیار شماست. پس می‌‌توانید برای اصلاح قد خود راه‌های زیر را امتحان كنید.


1ـ ورزش كنید:
ورزش‌های كششی مثل یوگا، ژیمناستیك، شنا یا حتی تلاش برای صاف ایستادن به افزایش قد كمك می‌‌كنند. مایع بین مفصلی یك مایع با قابلیت ارتجاعی است كه با ورزش مناسب می‌‌توانید آنرا كش بیاورید. تمرین‌های ورزشی زیر، نمونه‌ای از ورزش‌های مناسب برای كمك به رشد قد است ولی توجه داشته باشید كه ورزش، حداقل 2 ساعت با خوردن غذا فاضله داشته باشد.

كشش پا:
● به پشت بخوابید و تصور كنید كه یك جعبه را با كف پای راست فشار می‌‌دهید. تا 5 بشمارید، همین كار را با پای چپ انجام دهید.
● بر روی شكم بخوابید و همین ورزش را تكرار كنید.

كشش باسن:
● به پشت بخوابید و زانوهایتان را تا سینه بالا بیاورید. آنها را با دست گرفته، بكشید.
● در همان زمان از طریق دهان بازدهم كنید و ماهیچه‌های شكم را به داخل بكشید. در حالی كه پاها را صاف می‌‌كنید نفس بكشید و هوا را از طریق بینی به داخل ریه وارد نمایید.

2ـ تغذیه مناسب و كافی داشته باشید:
مقدار و نوع غذاهایی كه می‌‌خورید بر روی قد، رشد و سلامت شما تاثیر دارد. برای دریافت كافی پروتئین و سایر مواد مغذی مهم، روزانه باید گروه‌های غذایی مختلف و منابع غذایی گوناگون در برنامه غذایی شما وجود داشته باشد.

ضمن این كه از برنامه غذایی مناسب استفاده می‌‌كنید، به توصیه‌های زیر برای افزایش قد توجه كنید:
● غذاهای نشاسته‌ای مثل سیب زمیین تنوری، نان و مربا، اسپاگتی یا غلات آماده مصرف انتخاب‌های مناسبی هستند ولی غذاهایی كه مقدار قند یا شكر زیادی دارند مناسب نیستند.


● سعی كنید در هر وعده غذا، زیاد نخورید. پیشنهاد می‌‌شود تعداد وعده‌های غذا را در روز به حدود 5 وعده برسانید و حجم هر وعده را كم نمائید.
● پروتئین‌های زود جذب و با كیفیت بالا مثل شیر، ماست، پنیر و مرغ یا ماهی مصرف كنید.


● استخوان‌های شما برای رشد نیاز به كلسیم، فسفر، منیزیم، ید، ویتامین A دارند. عضلات نیز برای رشد به پروتئین و كربوهیدارت نیازمندند. بنابراین برای بلند شدنقد و رشد استخوان‌ها و عضلات، رژیم معمول شما باید غنی از مواد زیر باشد:


● كلسیم در شیر و لبنیات، بادام و قندق، كنجد، كلم، اسفناج و بامیه وجود دارد.
● فسفر در گوشت قرمز، مكیان، ماهی، زرده تخم مرغ، لوبیاهای خشك، آجیل، غلات، غلات كامل، نخود سبز، ذرت، شكلات و دانه‌ها فراوان است.
● منیزیم در سبزی‌های با برگ سبز تیره مثل اسفناج همچنین مغزها، دانه‌ها و برخی غلات كامل دیده می‌‌شود.
● غذاهای دریای تامین كننده خوب ید هستند و در كشور ما لازم است در مواردی كه نیاز به مصرف نمك است، از نم یددار استفاده شود.
● جگر به خصوص كبد ماهی، كره، هویج، سبزی‌های برگ سبز تیره و زرد رنگ مناب خوب ویتامین A هستند.
● پروتئین‌ها در گروه گوشت و لبنیات فراوان‌تر هستند.
● كربوهیدرات در غذاهای نشاسته‌ای مثل برنج، نان، سیب‌زمینی، ذرت و سایر غلات وحبوبات و نیز در برخی میوه‌ها وجود دارد ولی برای اجتناب از دریافت زیاد انرژی باید از مصرف بیش از حد كربوهیدرات خودداری نمود.
● توصیه می‌‌شود شب‌ها بعد از غذا خوردن حداقل 2 ساعت استراحت كنید، سپس برای خوابیدن آماده شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha