مدیر مرکز حوزه دانشگاهیان لرستان گفت: افزایش نرخ تورم و گرانی، هزینه بالای تهیه مقدمات عروسی، نداشتن مسکن و بالا بودن نرخ اجاره‌ها، بیکاری و ترس جوانان از ناکارآمدی در تأمین معاش خانواده از جمله مسائلی هستند که موجب تحدید نسل شده است.

سلامت نیوز: مدیر مرکز حوزه دانشگاهیان لرستان گفت: افزایش نرخ تورم و گرانی، هزینه بالای تهیه مقدمات عروسی، نداشتن مسکن و بالا بودن نرخ اجاره‌ها، بیکاری و ترس جوانان از ناکارآمدی در تأمین معاش خانواده از جمله مسائلی هستند که موجب تحدید نسل شده است.

حجت‌الاسلام امین فاطمی‌نیک در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با آسیب‌شناسی علل بالا رفتن سن ازدواج در جامعه، اظهار کرد: عوامل متعددی در بالا رفتن سن ازدواج در جامعه دخیل‌ هستند ولی اساساً این مقوله در سه محور اقتصادی، فرهنگی و فردی جای بحث دارد.

وی با بیان این‌که «امروز مشکلات اقتصادی در زمینه بالا رفتن سن ازدواج منشأ اثر شده‌اند» تصریح کرد: افزایش نرخ تورم و گرانی، هزینه بالای تهیه مقدمات و الزامات عروسی، نداشتن مسکن و بالا بودن نرخ اجاره‌ها و بیکاری و ترس جوانان از ناکارآمدی در تأمین معاش خانواده از جمله مسائلی هستند که موجب تأخیر جوانان در امر ازدواج و تشکیل خانواده شده است. متأسفانه امروز مردم ترجیح می‌دهند با خانواده‌هایی وصلت کنند که از لحاظ مادی تأمین باشند تا موانع و مشکلات اقتصادی را به حداقل برسانند.

فاطمی‌نیک برخی از مشکلات فرهنگی را مانع ازدواج آسان و به هنگام دانست و افزود: شرایط کنونی جامعه به شکلی است که یک جوان 25 ساله نمی‌تواند از تمام امکانات رفاهی اعم از مسکن، شغل ثابت، ماشین و ... برخوردار باشد و دست‌یابی به این امکانات مستلزم صرف زمان بیشتری (ولو تا 40 یا 50 سالگی) است؛ لذا خانواده‌ها باید این واقعیت را قبول کنند و انتظارات بی‌جا از یک جوان دانشجو نداشته باشند کمااینکه بسیاری از این توقعات بالا و تجمل‌گرایی‌ها را باید در چشم و هم‌چشمی‌ها جست‌وجو کرد.

مدیر مرکز حوزه دانشگاهیان لرستان بیان کرد: برخی از خانواده‌ها معتقدند که ترتیب ازدواج فرزندان باید رعایت شود و اگر به‌طور مثال برای دختر کوچک‌تر خواستگار بیاید به صرف این‌که دختر بزرگ خانواده هنوز مجرد است این ازدواج با مخالفت والدین روبرو می‌شود، در حالی‌که این یک فرهنگ غلط بوده و موجب می‌شود که فرزندان کوچکتر فرصت ازدواج به‌موقع را از دست بدهند.

فاطمی‌نیک اظهار کرد: الگوبرداری غلط از فیلم‌هایی که در رسانه‌های مختلف اعم از ماهواره، فضای مجازی و سینما پخش می‌شود و هیچ تناسبی با سبک زندگی ایرانی اسلامی ندارد نیز موجب شکل‌گیری بایدها و نبایدهای غلطی در جوانان شده؛ به‌طور مثال توجه بیش از حد به ظاهر و چهره افراد به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های انتخاب همه یکی از این مصادیق الگوگیری غلط است. به‌طوری‌که این عامل باعث می‌شود جوانی سال‌ها در جست‌وجوی فردی با یک قیافه خاص و متفاوت باشد.

وی در رابطه با بُعد فردی ازدواج تصریح کرد: ازدواج مانند هر مقوله دیگری مهارت‌های خاص خود را می‌طلبد که خانواده‌ها، رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید آموزش‌های لازم در این زمینه منتقل کنند، گاهی برخی افراد برداشت منطقی درستی از ازدواج ندارند به طوری‌که آن‌را مانعی برای پیشرفت و عملکرد بهینه خود در تمام زمینه‌ها به‌ویژه مسائل علمی می‌دانند که باید آگاهی‌بخشی لازم در این زمینه صورت گیرد.

فاطمی‌نیک ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌هایی که از جهات فردی موجب بالا رفتن سن ازدواج در جامعه شده این است که دیدگاه نسبت به ازدواج یک نگاه تک بعدی است یعنی هدف از ازدواج را به یک مورد خاص معطوف می‌کنند در حالی که ازدواج اهداف و جنبه‌های مختلفی دارد که سرآمد همه آن‌ها بنا به فرمایش قرآن کریم «آرامش» است که در سایه آن سایر نیازهای انسان نیز مرتفع می‌شود.

مدیر مرکز حوزه دانشگاهیان لرستان با اشاره به پیامدهای ناشی از بالا رفتن سن ازدواج در جامعه، گفت: ازدواج دیر هنگام یکی از عوامل تحدید نسل و کاهش نرخ جمعیت است و از آنجایی‌که نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه هر کشوری است نبود نیروی انسانی جوان و فعال و توانمند آینده سیاسی و اقتصادی جامعه را به خطر می‌اندازد و جامعه به دو گروه کهن‌سال و کم‌سال تقسیم می‌شود که نمی‌توانند هم‌پوشانی و تعامل درستی با هم داشته باشند از طرفی باید هزینه‌های بالایی را برای مراقبت از این دو گروه که نیازمند حمایت هستند اختصاص داد.

فاطمی‌نیک اضافه کرد: والدینی که در سنین بالا اقدام به فرزندآوری می‌کنند مطمئناً هیجان، نشاط و جوانی لازم را برای تشکیل یک خانواده شاد و بانشاط ندارند و اکثر تصمیمات آن‌ها مبتنی بر منطق است و از طرفی به‌دلیل فاصله سنی انس و الفت کافی بین آن‌ها وجود ندارد در نتیجه فرزندی که تربیت می‌کنند در آینده ممکن است یک انسان افسرده و کهن مزاج باشد و شخصی بی‌انگیزه و بی‌نشاط را تحویل جامعه دهند.

وی در پایان اظهار کرد: خدای متعال انسان را به‌صورت زوج آفریده و هیچ‌کس نمی‌تواند بدون ازدواج به تکامل واقعی برسد؛ لذا انسان نباید این نیاز فطری خود را نادیده بگیرد بلکه باید با ازدواج آسان و به‌هنگام زمینه فراهم کردن آرامش و پیشرفت خود را فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha