یکسال بعد از انفجار مین زیر درخت گردو در روستای نشکاش که پای و تن کودکان را به شدت مصدوم کرد،حالا در نبود حمایت‌های دولتی، برخی از خیران و پزشکان متخصص، برای درمان رایگان و کمک به معیشت این کودکان و خانواده‌هایشان اعلام آمادگی کرده‌اند.

سلامت نیوز: یکسال بعد از انفجار مین زیر درخت گردو در روستای نشکاش که پای و تن کودکان را به شدت مصدوم کرد،حالا در نبود حمایت‌های دولتی، برخی از خیران و پزشکان متخصص، برای درمان رایگان و کمک به معیشت این کودکان و خانواده‌هایشان اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، یک سال پیش در روز 27 مهرماه، در حالی که 4 پسر و 3 دختر مریوانی در نزدیکی محل زندگی‌شان در حال بازی زیر درخت گردو بودند، مین خنثی نشده‌ای که از جنگ 8 ساله در خاک باقی مانده بود، ناگهان زیر پایشان منفجر شد.

گشین کریمی، آلا روبینا، متین رخش‌بهار، خبات کریمی، بهنوش ضیایی مقدم، سینا دژآهنگ و زانا پاو، هفت کودکی هستند که به هنگام بازی در نزدیکی محل زندگی‌شان در روستای نشکاش بر اثر انفجار مین خنثی نشده، مجروح شدند ولی پس از گذشت یک سال از این ماجرا، هنوز اقدامات جدی درمانی بر روی کودکان صورت نگرفته است.

حالا یکسال بعد از انفجار، حسین احمدی نیاز  وکیل این کودکان از اعلام آمادگی برخی از خیران و پزشکان کشور برای درمان و کمک به کودکان مین و خانواده‌هایشان خبر داد و اظهار کرد: روز گذشته یک بانوی خیر تهرانی از حمایت انجمن خیران برای پرداخت هزینه‌های درمانی و پزشکی کودکان آسیب دیده مین اعلام آمادگی کرد. همچنین چند پزشک در تخصص‌های مختلف خواستند که طبابت کامل این کودکان را به طور رایگان برعهده بگیرند.

وی افزود: یکی از پزشکان متخصص ارتوپد اعلام کرده است که پای گشین را به طور رایگان و کامل درمان خواهد کرد. بر همین اساس هفته آینده کودکان مین به تهران خواهند آمد تا اطبا آنان را ویزیت کنند.

به گفته وکیل کودکان آسیب دیده مین نشکاش، جمعی از وکلای دادگستری نیز برای حمایت قانونی از این کودکان اعلام همراهی و کمک کرده‌اند اما متاسفانه تاکنون از سوی نهادهای دولتی هیچ حمایت و اقدامی صورت نگرفته است.

احمدی نیاز ادامه داد: طبق قانون دولت مکلف به رسیدگی به وضعیت درمانی، معیشتی و مشکلات کودکان مین و خانواده‌هایشان است و این یک تکلیف بر عهده دولت است اگرچه هنوز به این موارد توجهی نشده است و به‌رغم وعده فرماندار و استانداری کردستان، هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.

لازم به ذکر است چندی پیش به مناسبت روز کودک در 16 مهرماه سال جاری، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان با کودکان آسیب دیده مین دیدار کرد و به آنان وعده داد «به عنوان نماینده دولت مسائل و مشکلات کودکان قربانی مین مریوان را پیگیری می‌کنم و دولت موظف است به صورت رایگان هزینه‌های درمان آنان را تامین کند و درجه جانبازی آنها نیز باید به درستی تعیین شود.»

استاندار کردستان گفت: «پاکسازی مین از برنامه‌های اصلی استانداری در مناطق مرزی استان است و در این رابطه جلساتی با مسوولان ذیربط نیز برگزار کرده‌ایم و خواستار تسریع در برنامه‌های خنثی سازی شده‌ایم.»

نشکاش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان در استان کردستان ایران است که متاسفانه پس از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی علیه ایران هنوز مین‌ها و بمب‌های عمل نکرده جان مردم مرزنشین را تهدید می‌کنند و بازی کودکان مریوان همواره با چاشنی ترس و نگرانی همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha