رئیس سازمان بهزیستی از جمع آوری و نگهداری دو هزار متکدی و کارتن خواب در سال جاری خبر داد و گفت: متکدیانی که دارای سرپرست هستند به دلیل خلا قانونی موجود مدتی پس از نگهداری با حکم قضایی آزاد می شوند که این موضوع باعث بازگشت مجدد آنان به خیابان می شود.

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی از جمع آوری و نگهداری دو هزار متکدی و کارتن خواب در سال جاری خبر داد و گفت: متکدیانی که دارای سرپرست هستند به دلیل خلا قانونی موجود مدتی پس از نگهداری با حکم قضایی آزاد می شوند که این موضوع باعث بازگشت مجدد آنان به خیابان می شود.

همایون هاشمی در گفتگو با مهر در مورد جمع آوری متکدیان خیابانی تاکید کرد: در حال حاضر ستاد مشترک ویژه ای تحت نظارت وزارت کشور تشکیل شده بطوریکه 20 اکیپ در تهران برای جمع آوری و نگهداری متکدیان خیابانی فعال هستند.

وی گفت: همچنین در مناطق پرازدحام و حاشیه شهرها 11 اکیپ ویژه از نیروهای سازمان بهزیستی حضور دارند که این افراد را به مراکز نگهداری اعزام می کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در مرحله اول پس از جمع آوری آزمایش های مخصوصی از این متکدیان انجام می شود، تصریح کرد: پس از انجام معاینات پزشکی متکدیانی که بیماری ندارند به مراکز نگهداری و مابقی نیز به مراکز ویژه ای برده شده و برای مدتی قرنطینه می شوند.

هاشمی افزود: با کمک دستگاههایی مانند نیروی انتظامی، شهرداری و قوه قضائیه نسبت به جمع آوری متکدیان در سطح شهر اقدام می کنیم که مدتی است سازمان بهزیستی نیز در این امر مشارکت می کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از بخش غیردولتی نیز برای جمع آوری متکدیان استفاده شود، اظهار داشت: بدین منظور جلساتی با چندین مرکز غیردولتی تشکیل داده ایم بخصوص تشکل هایی که در راستای ساماندهی ایتام بی خانمان فعالیت می کنند و درخواست کمک از آنها کرده ایم، در همین راستا بزودی تشکلهای غیردولتی نیز به کمک ما می آیند.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه در سال جاری بیش از دو هزار متکدیان خیابانی و کارتن خواب جمع آوری و در مراکز نگه داری شده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته پنج هزار متکدی خیابانی جمع آوری شده بود.

به گفته هاشمی، در فاز توزیع و قرنطینه، افرادی که دارای سرپرست هستند و آنهایی که سرپرستی ندارند، جداسازی می شوند و مددکاران بر اساس شرایطشان آنها را ساماندهی می کنند.

وی در خصوص توانمندسازی متکدیان نیز گفت: برنامه های ویژه ای برای توانمندسازی متکدیان خیابانی در نظر گرفته ایم به طوریکه آموزش، حرفه آموزی، تحصیل در نهضت سوادآموزی و... از جمله اقداماتی است که انجام می شود.

هاشمی با اشاره به اینکه ابتدا در مرحله اول 20 روز متکدیان نگهداری می شوند، توضیح داد: در صورتی که این افراد دارای خانواده نباشند، 20 روز دیگر نگهداری آنها در مراکز تمدید می شود و در صورت پیدا نشدن والدین و یا سرپرست موثر، به مراکز شبه خانواده برای نگهداری دائم اعزام خواهند شد.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد مشکلات بعد از جمع آوری این متکدیان گفت: مشکل قانونی برای نگهداری متکدیانی که دارای سرپرست هستند وجود دارد و آن این است که افرادی که دارای سرپرست هستند بعد از جمع آوری از طریق مراجع قضایی حکم ترخیص آنها از مراکز داده می شود که سرپرست نیز با این حکم فرد مورد نظر را از مراکز بهزیستی می برد و اینگونه است که متکدی مجددا چند روز پس از دستگیری به خیابان باز می گردد.

به گفته هاشمی، آمارهای جمع آوری شده نشان می دهد که 85 درصد متکدیان دارای سرپرست موثر هستند، به همین دلیل پس از مدتی آزاد می شوند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای ساماندهی متکدیان نداریم، تصریح کرد: در سال جاری اعتبارات خوبی برای نگهداری متکدیان اختصاص داده ایم و مراکز ما به تعداد کافی برای نگهداری این افراد وجود دارد و در مجموع مشکلی برای ساماندهی متکدیان نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha