دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱

بیماری های قلب و عروق در سال های قبل بیشتر در جوامع پیشرفته به عنوان عامل اول مرگ و میر شناخته شده بود، اما در چند دهه اخیر این مسئله در کشورهای در حال رشد هم به عنوان عامل اول مرگ و میر، از سایر علل مرگ پیشی گرفته است.

سلامت نیوز: بیماری های قلب و عروق در سال های قبل بیشتر در جوامع پیشرفته به عنوان عامل اول مرگ و میر شناخته شده بود، اما در چند دهه اخیر این مسئله در کشورهای در حال رشد هم به عنوان عامل اول مرگ و میر، از سایر علل مرگ پیشی گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر آریا خطیر، متخصص قلب و عروق، در برنامه «فراسو» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت با بیان اینکه طبق آمار حدود 30 تا 40 درصد مرگ و میر در کشورهای مختلف به علت بیماری های قلب و عروق است، گفت: عوامل خطر بیماری های قلب و عروق زیاد هستند و متاسفانه این عوامل در سال های اخیر بیشتر نیز شده اند. تعدادی از این عوامل به صورت ذاتی و ژنتیکی هستند و نمی توان تاثیر زیادی روی آنها گذاشت، اما عوامل محیطی دیگری هم هستند که با کنترل آنها می توان شانس زندگی بیشتری به افراد بخشید. یکی از این عوامل مصرف سیگار می باشد که باعث رسوب در عروق قلبی می شود. نوع و تعداد مصرف سیگار تاثیری در این موضوع ندارد.
وی ادامه داد: عامل دیگر، مسائل تغذیه ای می باشد. غذاهای فست فود، چرب و پرنمک نیز جزء عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی-عروقی هستند. نداشتن تحرک و چاقی به علت زندگی شهرنشینی نیز در این دسته قرار می گیرند. فشار خون نیز یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری های قلبی است. فشار خون بیماری است که ممکن است علائمی نداشته باشد، بنابراین افراد منتظر علائم فشار خون نباشند و به صورت دوره ای فشار خون خود را بررسی کنند. البته ممکن است علائم فشار خون به صورت سردرد، سرگیجه، گرما و گرگرفتگی باشد، ولی در بسیاری از موارد فشار خون علامتی ندارد. مطلب دیگری که در مورد فشار خون می توان گفت این است که مصرف نمک رابطه مستقیمی با افزایش فشار خون دارد. متاسفانه در کشور ما مصرف نمک زیاد است. میزان استاندارد روزانه مصرف نمک پنج گرم برای هر نفر است که این میزان در کشور ما 15 گرم می باشد.
خطیر در ادامه با بیان اینکه در اکثر موارد، بیماری های قلب و عروق به صورت دردهای جلو سینه تظاهر می کند (البته هر دردی در جلو قفسه سینه علامت بیماری قلبی نیست) که اگر دارای مشخصات خاصی باشد باید به پزشک مراجعه شود، افزود: دردهای قلبی-عروقی معمولاً در پشت جناق سینه و به صورت یک محدوده است، نه یک نقطه خاص. البته ممکن است درد به صورت فشار در قفسه سینه باشد یا اینکه احساس سوزش و نفس تنگی به بیمار دست دهد. معمولاً اینجور علائم به دنبال فعالیت بدنی ظاهر می شوند و با چند دقیقه استراحت کردن علائم برطرف می شوند. وجود دردهای تیر کشنده یک لحظه ای در قسمت های مختلف قفسه سینه نگران کننده نیست؛ اما اگر سن فرد بالا باشد، این علامت ممکن است مهم باشد و باید بررسی شود، به خصوص اگر فرد عوامل خطر را دارا باشد. همچنین اگر فردی به محض بلند شدن، سرش گیج می رود ممکن است مشکل مربوط به قلب باشد. البته این مربوط به گرفتگی عروق نیست و احتمال دارد فرد با افت فشار خون مواجه می شود و یا اینکه ضربان قلب او کند می شود.
این متخصص قلب و عروق در پایان با بیان اینکه مقدار طبیعی کلسترول عدد 150 می باشد، گفت: اگر فردی در سن 25 سالگی دارای تری گلیسیرید 250 می باشد در درجه اول پرهیز غذایی داشته باشد و غذاهای کم چرب مصرف نماید. همچنین انجام فعالیت ورزشی مرحله اول درمان در این موارد است و با پرهیز غذایی و انجام ورزش فعلاً فرد نیازی به مصرف دارو ندارد. افرادی که عوامل خطر را دارند، مانند دیابتی ها، افراد دارای فشار و چربی خون، سیگاری ها، کسانی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند، حتماً برای معاینات دوره ای به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha