دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹

کلسترول دو نوع خوب و بد دارد که یکی به علت اکسیده‌شده سبب انسداد رگ‌ها و دیگری وظیفه باز گردن رگ‌ها را بر عهده دارد.

سلامت نیوز: کلسترول دو نوع خوب و بد دارد که یکی به علت اکسیده‌شده سبب انسداد رگ‌ها و دیگری وظیفه باز گردن رگ‌ها را بر عهده دارد.

سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه در گفت‌گو با فارس، انواع کلسترول و مزایا و معایب آن را تشریح کرد.

وی گفت: کلسترول دو نوع LDL که نانجیب و HDL که نجیب است دارد که مقدار زیاد کلسترول ال‌دی‌ال با بیماری‌های کرونری قلب در ارتباط است و به همین علت آن را «کلسترول بد» گویند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: لیپوپروتئین ال‌دی‌ال کلسترول را روی دیواره رگ‌ها نشانده و موجب شکل‌گیری ماده سخت و ضخیمی که همان پلاک کلسترول است، می‌شود و با گذشت زمان پلاک کلسترول موجب ضخیم‌شدن دیواره رگ و نازک‌شدن مجرای عبور خون می‌شود که این فرایند تصلب شرائین نامیده می‌شود.

وی تاکید کرد: چون لیپوپروتئین اچ‌دی‌ال با برداشتن دیواره کلسترول از شریان و بردن آن به کبد از تشکیل پلاک جلوگیری می‌کند، «کلسترول خوب» نامیده می‌شود.

به گفته مظهری، مقدار LDL بالا و HDL پایین، از فاکتورهای خطر ایجاد تصلب شریان است. در حالی که نسبت پایین LDLب ه HDL برای بدن بسیار سودمند است.

وی در مورد اینکه چگونه میزان کلسترول بد در خون را کاهش دهیم گفت: برای کاهش کلسترول بد باید از غذاهایی که حاوی اسید چرب هستند یا از مصرف روغن گیاهی جامد پرهیز کنیم و برای بدست آوردن کلسترول خوب از آبزیان، مغز دانه‌ها و گیاهان استفاده کنیم.

این متخصص تغذیه کلسترول را یکی از عناصر خادم بدن معرفی کرد و ادامه داد: کلسترول برای بدن لازم است تا غشاها را بسازد و نگهدارد.

وی همچنین یادآور شد که کلسترول منشاء بسیاری از هورمون‌ها از جمله هورمون‌های جنسی استروژن، تستسترون و پروژسترون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha