دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 124360

یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی با بیان اینکه انجام تمرین‌های ورزشی در زمان بارداری، زایمان کوتاه‌تر و مداخلات پزشکی کمتری به دنبال دارد، تاکید کرد: اغلب زنانی که در دوران بارداری از فعالیت روزمره خود کاسته و بیشتر به استراحت پرداخته‌اند، زایمان سخت و طولانی دارند.

سلامت نیوز: یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی با بیان اینکه انجام تمرین‌های ورزشی در زمان بارداری، زایمان کوتاه‌تر و مداخلات پزشکی کمتری به دنبال دارد، تاکید کرد: اغلب زنانی که در دوران بارداری از فعالیت روزمره خود کاسته و بیشتر به استراحت پرداخته‌اند، زایمان سخت و طولانی دارند.

رکسانا بزازبهبهانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بارداری یک مرحله فیزیولوژیک و طبیعی است که نباید به آن به عنوان یک مشکل نگاه کرد، گفت: تغییرات فیزیولوژیک دوران بارداری شامل افزایش ترشحات هورمون‌ها، ترشح هورمون ریلاکسین، افزایش رشد و بزرگ شدن رحم و جنین و افزایش وزن بدن است.

وی در ادامه افزود: شنا و پیاده‌روی از ورزش‌هایی است که باید زنان باردار به انجام آن‌ها تشویق شوند؛ چرا که این ورزش‌ها در عملکرد مطلوب سیستم قلبی - عروقی و تنفسی موثرند و به نگهداری قدرت و توان عضلانی مادر کمک می‌کند. همچنین بازگشت سریع‌تر به وضعیت قبل بارداری را به همراه دارد.

بهبهانی با بیان اینکه انجام ورزش با شدت متوسط برای زنان باردار اساسی و مهم است، خاطرنشان کرد: از فواید ورزش در دوران بارداری می‌توان به کاهش ذخیره و تجمع چربی، افزایش سطح انرژی مادر، کاهش زمان بازگشت بدن مادر به قبل از بارداری، کاهش دردهای لگنی و کمردردها، شیوع کمتر افسردگی و کاهش یبوست و ادم اندام‌ها اشاره کرد.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی در خصوص تاثیر ورزش بر جنین گفت: مطالعات جدید نشان می‌دهد کودکانی که مادر آن‌ها در دوران بارداری ورزش کرده‌اند، از تناسب اندام بهتری برخوردار هستند و شیوع چاقی در آن ها کمتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: اضطراب زیاد مادر باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که از طریق گردش خون و جفت به نوزاد منتقل می‌شود. بنابراین تحریک‌پذیر بودن نوزاد و شدت گریه آن با وضعیت روحی و روانی مادر در ارتباط است.

بهبهانی یادآور شد: وجود بیماری‌های قلبی - عروقی مادر، عفونت‌های حاد، سابقه سقط جنین‌های خود بخودی، سابقه وجود زایمان‌های زودرس، بارداری چند قلو، خونریزی یا پارگی غشاهای کیسه آب، بارداری با افزایش فشارخون و آمبولی ریوی از موارد منع مطلق ورزش در دوران بارداری است.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی در پایان تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه خونریزی ، درد قفسه سینه، کاهش کنترل عضلات، سردرد، تنگی نفس شدید، سرگیجه، کاهش حرکات جنین و پاره شدن کیسه آب باید بلافاصله ورزش را قطع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha