درآستانه سال تحصیلی جدید، وزارت بهداشت و درمان با همكاری آموزش و پرورش، آیین نامه‌ای تحت عنوان شرایط مواد خوراكی سالم، شرایط مكان فیزیكی و شرایط فروشنده موادغذایی پایگاه تغذیه سالم مدارس، به مدارس ابلاغ شد.

در این آیین نامه در تعریف مواد خوراكی سالم و با ارزش چنین آمده است: مواد خوراكی كه ضمن تامین حدود 500-300 كالری از انرژی مورد نیاز دانش آموزان به عنوان میان وعده، مطابق با استانداردهای بهداشتی تهیه و با داشتن شرایط بهداشتی در پایگاه تغذیه سالم به دانش آموزان فروخته می‌شود.

مطابق این آیین نامه ضمن تاكید براین مطلب كه فهرست مواد غذایی قابل عرضه در بوفه مدارس باید در محلی در معرض دید دانش‌آموزان و كاركنان مدرسه باشد، تاكید شده است: خشكبار و خرما، انواع ماست، میوه بسته بندی، نوشیدنی‌ها،‌بیسكوئیت و ... از انواع مواد خوراكی بسته بندی هستند كه دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد و تاریخ تولید و انقضا می باشند، هم چنین لقمه‌هایی كه در بوفه‌ها به فروش می‌رسد باید در بسته بندی‌های یك نفره باشد. خیار و گوجه شسته و ضد عفونی شود و تخم مرغ نیز با پوست در اختیار دانش آموزان قرار گیرد در ادامه در رابطه با پخت و عرضه غذاهای گرم نظیر آش و انواع سوپ توصیه شده است.

این غذاها باید در آشپزخانه‌ای مطابق با آیین نامه بهداشت مدارس به طور روزانه و در شرایط بهداشتی و با نظارت انجمن اولیا مربیان پخت و توزیع شود.

مطابق با آیین نامه، انواع پفك، انواع یخمك، چیپس، آدامس، شكلات، پاستیل، سالاد الویه، فلافل، سوسیس و كالباس از جمله مواد غذایی است كه فروش آنها در بوفه مدارس ممنوع است.

هم چنین در رابطه با شرایط مكان فیزیكی پایگاه تغذیه سالم آمده است كه این مكان‌ها دارای فضایی مناسب با نور كافی و مناسب باشد. درها و پنجره‌هایی بدون شكستگی و ترك خوردگی، كفی قابل شستشو و دیواری بدون درز و به رنگ روشن داشته باشد.

در ادامه شرایط فروشنده مواد غذایی در پایگاه تغذیه سالم چنین تعریف شده است: فروشنده باید فاقد سوء پیشینه و دارای حداقل تحصیلات دوره ابتدایی باشد و از روپوش به رنگ روشن و دستكش یك بار مصرف هنگام عرضه مواد خوراكی استفاده كند.

به گزارش ایسنا، براساس آیین‌نامه شرایط مواد خوراكی سالم، شرایط مكان فیزیكی و شرایط فروشنده موادغذایی پایگاه تغذیه سالم مدارس، فروشنده باید دارای كارت سلامت معتبر باشد و آن را در پایگاه الصاق كند. هم چنین در صورت داشتن زخم در دست و صورت و ابتلا به بیماریهای واگیر فروشنده تا بهبودی كامل از فروش مواد غذایی خود داری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha