استاد مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کاهش سن ابتلا و شیوع HIV به خصوص در خانم‌ها را زنگ خطری درخصوص تغییر الگوی اپیدمیولوژیک ایدز در کشور دانست.

سلامت نیوز: استاد مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کاهش سن ابتلا و شیوع HIV به خصوص در خانم‌ها را زنگ خطری درخصوص تغییر الگوی اپیدمیولوژیک ایدز در کشور دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر مسعود مردانی درباره بیماری ایدز گفت: امروزه بیماری ایدز و توجه به تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روانی و اجتماعی آن یکی از مهمترین دغدغه‌­های بهداشتی و درمانی در سراسر دنیا و به تبع آن در ایران به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر با گذشت نزدیک به 32 سال از اپیدمی ایدز در دنیا، بروز موارد جدید بیماری در برخی کشورها به نحو چشمگیری کاهش یافته به نحوی که مقامات بهداشتی این کشورها از کنترل بیماری HIV و مقابله موفق با این بیماری در غرب صحبت می‌کنند.

استاد مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در ایران همزمان با کوشش‌های وزارت بهداشت، سازمان زندان‌ها و دست اندرکاران مسایل بهداشتی و درمانی در راستای کاهش آسیب این بیماری، بروز موارد جدید HIVدر معتادان تزریقی به مرحله کنترل و یا حداقل عدم افزایش رسیده است. اما متاسفانه افزایش موارد انتقال جنسی این بیماری در سال‌های اخیر و همچنین کاهش سن ابتلا و شیوع HIV به خصوص در خانم‌ها زنگ خطری درخصوص تغییر الگوی اپیدمیولوژیک بیماری از معتادان تزریقی به مقاربت جنسی است که این مطلب بر ضرورت برنامه‌­ریزی مدون و حساب شده در زمینه راه‌های پیشگیری از ابتلای جنسی  به HIV تاکید می‌کند.

وی در ادامه از از برگزاری اولین گردهمایی بین المللی و پنجمین سمینار سراسری ایدز در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری این دانشگاه با توجه به نقش برگزاری چنین سمینارهای آموزشی در ارتقای سطح آگاهی جامعه درخصوص راه‌های انتقال HIV/AIDS ، مقابله جدی با انگ­ اجتماعی ایدز و ... درنظر دارد با همکاری سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، معاونت‌های بهداشت و تحقیقات و فناوری دانشگاه این گردهمایی را برگزار کند.

مردانی افزود: هدف از برگزاری این سمینار آشنایی پزشکان و حرفه‌های وابسته پزشکی با آخرین اطلاعات و یافته‌های پژوهشی در خصوص بیماری ایدز است.

دبیر علمی این کنگره آشنایی با تازه‌های ایدز وHIV در جهان و ایران، بازآموزی و نوآوی پزشکان و پرسنل پزشکی در خصوص راه‌های درمان و پیشگیری ایدز،  نگاه به مسایل بهداشت روان در بیماران ایدز و HIV، توجه محققان به رویکرد پژوهشی در مسائل ایدز در ایران و جهان را از جمله محورهای مورد بحث در این کنگره برشمرد و عنوان کرد: افزایش موارد ابتلا به بیماری ایدز در ایران، تغییر الگوی انتقال از معتادان تزریقی به شیوه‌­های تماس جنسی، کمبود آگاهی پزشکان و حرفه‌های وابسته نسبت به این بیماری، عدم وجود واکسن و در عین حال پر خطر بودن بیماری و انتقال آن به سایر افراد جامعه و از طرفی انگ‌های موجود در جامعه نسبت به این بیماری از نکاتی هستند که ضرورت برگزاری این سمینار را دو چندان کرده است.

بنا به گفته دکتر مردانی اولین گردهمایی بین المللی و پنجمین سمینار سراسری ایدز  از 20 تا 22 آبان  در تالار امام خمینی (ره)دانشکده پزشکی برگزار می‌شود و از 14.5 امتیاز بازآموزی برای مشمولان آموزش مداوم برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    به شماچرادرکشوراسلامی این مسائل...وجودارد؟